28 oktober 2019

Door slim gebruik te maken van online marketing tijdens de feestdagen kun je met jouw bedrijf de omzet en winst verhogen. Gebruik de meest ideale momenten om jouw product of dienst extra onder de aandacht te brengen en winkelend publiek naar jouw (online) winkel te trekken. Uit ervaring blijkt dat voor veel producten / diensten geldt dat er in deze periode meer wordt gezocht en ook de koopbereidheid hoger is. Daarom is het verstandig om vroeg in te spelen op het succes van de commerciële feestdagen. Een goede planning voor marketingcampagnes is hierbij van belang. Zet bijvoorbeeld de volgende dagen alvast in je agenda:

  • Halloween – 31 oktober
  • Black Friday – 29 november
  • Cyber Monday – 2 december
  • Sinterklaas – 5 december
  • Kerst – 25 en 26 december
  • Oudejaarsdag – 31 december
  • Nieuwjaarsdag – 1 januari

Hoogtepunten van de feestdagen in 2018

Wist je dat al vanaf eind oktober er steeds vaker op het woord “cadeaus” wordt gezocht? Met de juiste inzichten in het zoekgedrag kun je zorgen dat jouw online aanwezigheid groter wordt, voordat het grote verkeer toeneemt. Door in een vroeg stadium de vraag naar bijvoorbeeld cadeaus te kunnen beantwoorden, zal jouw omzet evenredig stijgen met de vraag. Je moet wel zorgen dat je zichtbaar bent en opgemerkt wordt. Maak daarvoor een feestdagen marketing kalender om er zeker van te zijn dat jij tijdens de beslismomenten van de klant goed zichtbaar bent.

Hieronder een aantal cijfers die betrekking hebben op de feestdagen op een rijtje. Je kunt deze cijfers gebruiken voor jouw marketingplanning:

  • 56% van de winkeltijd tijdens de feestdagen werd online besteed.
  • 67% van de kerstshoppers doet in de laatste week voor Kerst inkopen.
  • 86% was na de kerstweek nog op zoek naar cadeaus. Dit loopt door tot in het nieuwe jaar.
  • 75% van de kopers wilt voordat zij een winkel bezoekt inzicht in de productvoorraad.
  • 48% van de consumenten staat open voor het kopen bij nieuwe (web)winkels in de periode rondom de feestdagen.

Onze 5 gouden tips:

1. Stel flexibele budgetten in

Door gebruik te maken van flexibele budgetten ben je zowel voor als tijdens, maar ook na de feestdagen vindbaar voor de (online) vraag die jouw potentiële klant heeft. Zo kun je jouw budget verhogen op de momenten dat het online zoekgedrag van klanten toeneemt. Historische gegevens kunnen je hiermee helpen. Ons advies is dan ook altijd; kijk goed naar de cijfers uit het verleden en pas hier jouw budget op aan bij campagnes op Google Ads tijdens feestdagen.

2. Zorg dat info makkelijk te vinden is

Denk hierbij specifiek aan winkel- en productinformatie. Het is van belang om deze informatie zo actueel mogelijk te houden. Erg belangrijk is daarnaast om naar buiten te communiceren wat de verzendkosten en levertijden zijn in deze periode. Heb je ook een fysieke winkel? Zorg er dan voor dat het duidelijk is wanneer je open en gesloten bent tijdens de feestdagen. Daarnaast is door jouw Google bedrijfspagina goed in te richten, jouw bedrijf makkelijk online vindbaar.

3. Maak gebruik van video’s

Het gebruik van video’s inspireert kopers niet alleen, maar is ook informatief waardoor het vertrouwen in jou direct toeneemt. Na onderzoek bleek dat ruim 90% van kopers nieuwe producten hebben ontdekt op YouTube. Na deze ontdekking gaat 40% het zojuist ontdekte product ook daadwerkelijk kopen. Zorg dus voor eigen video’s en plaats deze onder andere op YouTube en op jouw website. Over het gebruikmaken van YouTube in combinatie met Google vertellen wij jou graag meer via onze blog.

4. Breng promoties en aanbiedingen onder de aandacht

Kopers zijn tijdens de feestdagen altijd op zoek naar aanbiedingen. Ons advies is dan ook om originele acties te bedenken die verschillen van die van concurrenten. Denk bijvoorbeeld aan scherpe kortingen, feestelijke cadeauverpakkingen, extra geschenken of coupons met kortingen voor een volgende aankoop. Belangrijk is om onderscheid te maken tussen uitverkoop en speciale aanbiedingen. Wij raden aan om een aparte landingspagina te maken om de speciale acties en promoties onder de aandacht te brengen. Je kunt een feestelijk thema aan deze pagina verbinden. Denk wel aan de call-to-action buttons op deze pagina! Deze buttons zullen klanten een extra impuls geven om iets te kopen

5. Maximaliseer de relevantie van advertenties

Maak gebruik van betaalde advertenties in Google om promoties en aanbiedingen onder de aandacht te brengen bij (potentiële) klanten. Doe daarnaast cadeau suggesties aan kansrijke doelgroepen. Bijvoorbeeld via een remarketing campagne voor gebruikers die eerder je site bezochten of een aankoop hebben gedaan. Je kan ook overwegen je cadeau suggesties (aanbiedingen) te doen aan gebruikers die naar je concurrent zochten.

Ben je al bekend met afteltimers? Afteltimers maken klanten bewust van een aanbieding die afloopt. Voeg deze zeker toe aan jouw advertenties. Het is tot slot essentieel dat de lancering van de advertenties aansluit bij de feestdagen marketingkalender die je van tevoren hebt gemaakt. Een goede planning is daarom het halve werk!