30 april 2020

Google heeft recent aangekondigd dat ze in de Verenigde Staten starten met het uitrollen van gratis Google Shopping weergaven. In het onderstaande artikel lees je waarom Google tot deze opvallende wijziging komt, wanneer wij verwachten dat Google Shopping in Nederland gratis beschikbaar is, wat huidige Google Shopping adverteerders kunnen verwachten en hoe je je producten op Google Shopping krijgt.

Zodra er via Google meer bekend is wordt de informatie op deze pagina door ons bijgewerkt. Onze laatste update is van 6 mei 2020.

google shopping gratis

Waarom gaat Google “Shopping” gratis aanbieden?

Google verliest aandeel aan portals en dan met name aan gigant Amazon. Zie ook onderstaand overzicht van het organisch zoekverkeer de afgelopen drie jaar in de Verenigde Staten. Amazon.com stijgt sterk terwijl er bij Google.com sprake is van een dalende trend.

Amazon Zoekverkeer
maart 2020 911,6M
maart 2019 612,6M
maart 2018 606,6M
Google Zoekverkeer
maart 2020 559,3M
maart 2019 624,7M
maart 2018 637,7M


Bron: semrush US organic search traffic Amazon.com versus Google.com

Voor portals geldt dat het aanbod deels ook de vraag bepaald. M.a.w. hoe meer het aanbod aansluit bij de behoefte van de consument des te hoger zijn de groeikansen voor de portal. Bedrijven bieden hun producten met weinig risico op basis van “kosten per sale” aan bij Amazon. Bij Google Shopping geldt vooralsnog het “kosten per klik” afrekenmodel. Meer risico dus en een hogere drempel voor bedrijven. Door het aanbod te vergroten omdat bedrijven hun producten gratis kunnen aanbieden hoopt Google terrein terug te winnen. Het lijkt ons niet ondenkbaar dat Google later alsnog een alternatief betaalmodel introduceert. Wellicht ook op basis van kosten per sale. Dit vermoeden is mede gebaseerd op het feit dat Google voor dit vernieuwende product wil gaan samenwerken met PayPal en daarmee vermoedelijk inzicht krijgt in de verkoopdata.

Wanneer wordt Google Shopping gratis in Nederland?

Google gaf in hun officiële aankondiging van 21 april 2020 aan dat het hun planning was om het in april in de Verenigde Staten uit te rollen en wereldwijd voor het einde van het jaar. Op 5 mei 2020 heeft Google via e-mail een update verstuurd waarin werd gemeld dat het wordt uitgerold in alle landen waar ze Google Merchant Center hebben gelanceerd. Er werd hier echter nog steeds geen concrete planning voor de uitrol in bijvoorbeeld Nederland vermeld. Wij verwachten dat Google Shopping voor deze zomer ook in Nederland gratis zal zijn.

Wat kunnen huidige Google Shopping adverteerders verwachten?

Wij verwachten dat omzet uit Google Shopping als gevolg van deze maatregel op termijn helaas zal dalen. Dit omdat de concurrentie op Google Shopping zal stijgen.

We hebben navraag gedaan bij onze contactpersonen bij Google en we weten inmiddels hoe de weergave van de betaalde Google Shopping advertenties zich zullen verhouden tot de gratis weergaven. Ze worden namelijk samen vertoond, waarbij de betaalde advertenties bovenaan staan. Dit werkt dus hetzelfde als met organische zoekresultaten versus zoekadvertenties. De organische (gratis) zoekresultaten zijn volgens Google enorm beperkt door zoekwoorden. Daardoor zal er, tenzij er specifiek naar jouw bedrijf wordt gezocht, minder vaak voor je website worden vertoond en je hebt ook geen invloed op de positie van jouw organische zoekresultaten. Dat laatste kan wel met de betaalde Shopping advertenties.

De onbetaalde Shopping resultaten zullen op verschillende Google platforms worden getoond, waaronder Shopping, Search, Images en Lens. Op dit moment is er nog geen optie in Merchant Center waarmee je kunt zien op welke van de Google platforms jouw producten zijn getoond.

Hoe krijg je je producten op Google Shopping?

Alhoewel Google samenwerkingen aankondigt met partijen als Shopify, WooCommerce, and BigCommerce is het nog best lastig om je producten op Google te krijgen. De meest gebruikte manier is om met een XML feed de producten in het Google Merchant Center te krijgen. Echter, de meeste product databases moeten worden aangepast om aan de minimale vereisten van Google te voldoen. Er zijn vereisten voor onder andere de namen van de velden, de minimale informatie die beschikbaar moet zijn (denk hierbij bijvoorbeeld aan een EAN nummer) en de betrouwbaarheid van de aangeboden informatie en de website zelf. Een ander belangrijk punt is dat alle producten inclusief BTW moeten worden aangeboden. Je kan je webbouwer de feed laten aanpassen. Er zijn ook veel (betaalde) feed tools beschikbaar zoals Datafeedwatch en Channable. Wij adviseren om te starten met zo’n tool en dan de geoptimaliseerde feed te laten maken door de webbouwer.

Het is op dit moment ook zo dat Google Shopping beperkt is qua aanbod ten opzichte van reguliere Google Search Ads. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om op Google Shopping te staan met “kaartverkoop”, “motor aangedreven voertuigen” en “financiële producten. Bekijk hier de hele lijst met niet ondersteunde Google Shopping content.

De gratis Shopping weergaven lopen niet via een Google Ads account, dus die heb je hier niet voor nodig. Dat is wel zo als je meer controle en volume wilt en bovenaan wilt staan. Dan dien je gebruik te maken van een Google Ads account met daarin Shopping campagnes.

Adverteerders die reeds gebruik maken van Google Shopping advertenties komen waarschijnlijk al in aanmerking voor de gratis, organische weergaven van hun producten. Je kunt dit controleren door in de instellingen van Merchant Center te kijken of de status bij Platforms van Google ‘actief’ aangeeft.

Heb je producten die mogelijk interessant zijn voor gratis Google Shopping? Dan adviseren wij je om je producten voor te bereiden om op Google Shopping te plaatsen. Juist in het begin heb je kans dat je concurrenten nog niet wakker zijn en jij daar je voordeel uit kunt halen.

Strategisch advies en/of hulp bij implementatie Google Shopping?

Neem contact op met je vaste contactpersoon bij InfoTrade of via het contactformulier.