Zeg nou eerlijk: als je dan jouw contactgegevens in wilt vullen, dan moet het wel van een leien dakje gaan! Niets is zo irritant als het invullen van een formulier dat je tijd en hoofdbrekens kost. Dus plaats jezelf in de positie van jouw websitebezoekers en zorg dat jouw contactformulier bovenal gebruiksvriendelijk is, maar er ook mooi (want het oog wil ook wat) uitziet. Wij hebben een aantal tips op een rijtje gezet, waardoor jij meer leads krijgt en jouw formulier een feestje wordt om in te vullen.

1. Zorg voor een duidelijke layout

Een duidelijke layout is de basis voor een goed converterend contactformulier. Dit houdt in dat:

  • Labels altijd boven de invulvelden geplaatst dienen te worden. Dit voorkomt met name bij mobiele websitebezoekers frustratie doordat zij niet op en neer of opzij hoeven te scrollen. Ook hoeft een bezoeker niet naar een bepaald invulveld te zoeken. Het laatste komt nog wel eens voor wanneer het label in het invulveld geplaatst is. Een veel voorkomende ergernis is dan dat je je gehele antwoord moet wissen om te weten welk label bij welk invulveld hoort.
  • In het contactformulier alleen noodzakelijke informatie wordt gevraagd. Kortom, is een e-mailadres voldoende om de service te bieden? Vraag dan niet ook om een telefoonnummer. Extra informatie kan je altijd later opvragen, mocht dit nodig zijn.
  • Er een complementaire kleur voor de verzendknop wordt gebruikt zodat deze opvalt t.o.v. de achtergrond. Gebruik daarnaast ook geen standaardteksten als ‘submit’ of ‘verzenden’. Maak gebruik van de context, dus liever iets zoals ‘offerte aanvragen’ of ‘contactverzoek versturen’.
  • Geef aan wat iemand kan verwachten. Na hoeveel uur/dagen kunnen ze een antwoord verwachten en hoe neem je dan contact op?

2. Geef bevestiging

Vind je het niet fantastisch als je tijdens het invullen van een contactformulier al wordt gewezen op eventuele foutjes? Dat is beter dan een grote rode balk aan het einde van jouw invulsessie, waardoor je weer helemaal terug moet en moet zoeken waar de fout zich bevindt! Vergeet jouw bezoeker bijvoorbeeld een email adres, zorg dan dat het direct duidelijk is tijdens het invullen. Dit scheelt irritatie en het is zichtbaar op het scherm tijdens het invullen, zowel op mobiel als vaste schermen.

3. Toon sociale bewijskracht

Eén van de beste manieren om bezoekers te overtuigen van het invullen van gegevens op jouw website is het tonen van sociale bewijskracht. Wij mensen zijn namelijk geneigd om naar anderen te kijken wanneer we een beslissing maken. Laat daarom zien hoe goed jouw product of dienst het doet. Voorbeelden van sociale bewijskracht zijn:
“Reeds meer dan 10.000 exemplaren gedownload”
“95% van onze deelnemers boeken succes in de eerste week”
“Webshopeigenaar Kees Perdaan: “De tips in de nieuwsbrief zorgden voor 10% meer bezoek op mijn website”.

4. Maak gebruik van je bedankpagina

Stel altijd een bedankpagina in die tevoorschijn komt na verzending van een contactformulier. Dit maakt het tracken van de formulieren niet alleen makkelijk maar het zorgt er ook voor dat de bezoeker weet dat het contactformulier op de juiste plek is aangekomen. De bedankpagina is een unieke kans om je van de beste kant te laten zien. De bedankpagina heeft namelijk een hoge attentiewaarde en de bezoeker heeft een positieve houding tegenover jouw dienst aangezien deze contact met je heeft opgenomen. Maak hier dus gebruik van. Probeer je boodschap zo persoonlijk en specifiek mogelijk te maken met de informatie waarover je op dat moment beschikt. Daarnaast kan je van de gelegenheid gebruikmaken om de bezoeker, naast een bevestigingstekst te vragen om de dienst/het product te delen op Social Media, om een upsell te doen of je kunt een gratis whitepaper geven.