Hoe LeaseVergelijker als jongste speler binnen een jaar de Google toppositie innam

Als relatief jonge speler in de automotive branche heeft het team van LeaseVergelijker 5 jaar geleden gekozen om vol in te zetten op paid search (Search Engine Advertising). Op dat moment was dit hét medium om zo snel mogelijk en kwalitatief hoog online bezoek te bereiken. SEO (Search Engine Optimization) was op dat moment nog niet interessant genoeg om hun doel te bereiken. Destijds moest er geconcurreerd worden met domeinen die al vele jaren bestonden en daarmee een hogere autoriteit hadden. In februari 2019 besloot LeaseVergelijker samen met InfoTrade Automotive Marketing aan de slag te gaan met SEO optimalisaties.

Keyword Volume and Difficulty Private Lease

LeaseVergelijker Op eerste positie met Private Lease

Wat heeft het opgeleverd?

Na de verlegging van de focus van SEA naar SEO komt 55% van de online bezoeken via SEO “gratis” bij LeaseVergelijker binnen. De positie in de organische resultaten was in februari 2029 gemiddeld 19,3. Waar in februari 2020 deze positie nu gemiddeld 1,9 is.

Andere belangrijke cijfers:

  • Stijging van totaal aantal gebruikers in een maand van bijna 25%
  • Stijging van SEO gebruikers van 110%
  • Omzetstijging van 108%
  • Daling SEA gebruikers van bijna 50%
  • Daling SEA kosten van 65%

De uitdaging

Na enige tijd werd SEA steeds duurder doordat de concurrentie steeg. Tegelijkertijd bood dit ook kansen; De stijging in volume van zoekopdrachten sloot naadloos aan op de vraag naar het product private lease. Het aandeel SEA op het verkeer van LeaseVergelijker was ruim 75% in januari 2019! Dit was wel een enorme kostenpost die zwaar drukte op de marges. Ook voor de cashflow binnen LeaseVergelijker een last, waarvoor op korte termijn een oplossing diende te komen.

In Q2 2019 is besloten om het roer om te gooien en de focus te verleggen naar Search Engine Optimization en ander ‘gratis’ online bezoek. Vanwege de jonge leeftijd van het domein was dit een enorm risico, omdat het resultaat met SEO doorgaans een aantal maanden nodig heeft. Na het schrijven van een allesomvattend SEO plan met onderstaande hoofdpunten, zijn wij met positieve kracht en wetenschap van start gegaan.

Hoe zijn we te werk gegaan?

Wij merkten al snel een structurele toename in volume en ook in concurrentie op het zoekwoord “private lease”. Doelmatig en uiteraard met goed resultaat, is de focus gelegd op zoekwoorden in combinatie met het woord ‘private lease’.

Techniek van de website

De laadtijd van de website is voor zowel desktop als mobile devices binnen 0,2 seconden. Er is gekeken naar de volgende optimalisaties:

  • Grootte van de afbeeldingen
  • De lengte van de productpagina’s
  • De reactietijd van de server
  • Het gebruik van een optimale caching plugin.

Ook de CSS codes zijn per pagina geoptimaliseerd, wat de snelheid ten goede kwam.

Heldere URL structuren

De URL structuren zijn helder, duidelijk en beschrijvend. Waardoor bezoekers een goed idee krijgen van de inhoud van de pagina door alleen maar naar de URL te kijken.

Mobile First

Na grondig onderzoek blijkt dat in de automotive branche inmiddels ruim 15% via een tablet op zoek gaat naar het lease aanbod en bijna 66% via een mobiele telefoon onderzoek doet naar het beste lease aanbod. Reden genoeg om een perfecte mobiele ervaring te realiseren voor bezoekers. Door het responsive webdesign te optimaliseren zorgen wij voor een razendsnelle performance van de website. Wat voor bezoeker en gebruiker een positieve ervaring creëert en waardoor bezoekers geneigd zijn verder en langer op onze website te blijven.

Content

Wij geloven heilig in het creëren en plaatsen van eigen en unieke content. Dit is de basis van vindbaarheid en tegelijkertijd het delen van de automotive kennis van LeaseVergelijker. Doordat wij kunnen putten uit de zoekwoorden die wij door onze SEA ervaring hebben verkregen gebaseerd op ons focus trefwoord private lease, kunnen wij altijd uitbreiden in combinaties hiervan.

Wij zagen zoals eerder aangegeven de stijging in volume via SEA en wisten ook wat de belangrijkste woorden waren. Eerst focus op belangrijkste zoekwoord (private lease) daarna ook ontwikkeling long tail (belangrijkste zoekwoord “private lease” in combinatie met andere zoekwoorden, zoals bijvoorbeeld “audi private lease”.

Eigen video’s

Door de bezoekers een kijkje voor en achter de schermen te geven, bij bijvoorbeeld autoshows, autodealers en showrooms, creëerde we enorme betrokkenheid. Wij hebben video’s gecreëerd met oprechte en authentieke online private lease ervaringen gedeeld, waar bezoekers zich in herkennen en waardoor ook lange video’s resulteren in online aankoopbeslissingen.

Linkbuilding

Door goed gebruik te maken van alle informatie die op de website staat, zijn wij door het gebruik van relevante interne links in staat om bezoekers lang op de website te houden. Dat maakt LeaseVergelijker een interessante website waar bezoekers eigenlijk wel moeten zijn als het gaat om private lease in de automotive. Doordat LeaseVergelijker een deskundige is op het gebied van private lease schrijven wij ook gastblogs en verwijzen automerken en leasemaatschappijen graag en veel naar ons. Al deze externe links zorgen voor een groter bereik en een betere ranking.

Wat gaan we doe om de positie te behouden en te versterken?

Wij blijven werken aan de snelheid van de website, dit is een proces wat altijddurend is en waarbij wij nieuwe technieken op de voet volgen. Het schrijven van relevante, makkelijk leesbare content op belangrijke zoekwoorden blijft belangrijk. Hiermee bevestigen wij aan de bezoeker dat LeaseVergelijker verstand van zaken heeft.

Ook jouw organische positie verbeteren?

Neem contact op met jouw contactpersoon bij InfoTrade of via het contactformulier.

Lees ook: SEO Quickscan en SEO optimalisatie