2 oktober 2017

Met de nieuwe tool voor A/B-testen in Google AdWords, Adwords Concepten en Experimenten, kun je heel veel ideeën opdoen voor je campagnes. Test verschillende strategieën en vind de beste strategie voor jouw campagne!

Waarom is het handig om experimenten uit te voeren in AdWords?

Google AdWords heeft het mogelijk gemaakt om een Campagne Concept aan te maken. Dit is te vergelijken met AdWords Editor. Je kunt er namelijk wijzigingen in aanbrengen in je campagne en dat als concept opslaan. Het fijne is dat er aanpassingen gedaan kunnen worden op verschillende niveaus. En je kunt eerst rustig alles nog een keer nagaan. Pas eventuele foutjes nog aan, zonder dat het meteen live staat en het je geld kost.

Vervolgens kun je twee dingen doen met je concept: meteen doorvoeren in de campagne, of je kunt er een experiment van maken. Bij een experiment kun je eerst de wijzigingen die je hebt gedaan testen. Je doet dat door het zoekverkeer te verdelen over je huidige campagne en je experiment. Dus bijvoorbeeld 50% van de vertoningen gaat naar je campagne en de andere 50% gaat naar je experiment. Met deze verdeling is het zo overzichtelijk testen en zijn de resultaten goed tegenover elkaar te zetten.

AdWords geeft je een mooi overzicht van de resultaten. Zo zie je hoe de varianten hebben gepresteerd, maar ook of er significante verschillen tussen de twee varianten zijn. Daarnaast wordt er ook gekeken naar de kwaliteitsscore en de wijzigingen daarin. Dit is dan ook de kracht van deze tool. Doordat de kwaliteitsscore wordt bijgehouden, is het interessant om de invloed daarvan te testen. De kwaliteitsscore bestaat uit de CTR (click through rate) van de advertentie, de relevantie van de advertentietekst en de ervaring op de landingspagina. Hier wordt via de tool naar gekeken bij zowel de huidige campagne als het experiment.

Voor- en nadelen van AdWords Concepten en Experimenten

InfoTrade beheert vele AdWords campagnes en heeft ook experimenten uitgevoerd om de campagne zo goed mogelijk te optimaliseren. Lees het terug in de case over Arval, een van onze klanten. Hierdoor zijn we wat voor- en nadelen tegengekomen. Een voordeel van de tool is bijvoorbeeld dat het sneller in staat is om significante verschillen waar te nemen bij wijzigingen die invloed hebben op de kwaliteitsscore. Daarnaast kunnen best practices in de campagne instellingen nu getest worden zonder gebruik van een tijdreeks-analyse. En, de tool van AdWords is vooral geschikt voor het testen van doel-ROAS (Return on advertising spending) en doel-CPA (Cost per Acquisition)  biedstrategieën.

Een nadeel is dat in beide test-varianten alle wijzigingen buiten het experiment om handmatig gelijk moeten worden gehouden. Ook worden beide varianten in het overzicht van de campagne data gesplitst weergegeven.

Hieruit kan opgemaakt worden dat AdWords Concepten en Experiment het best ingezet kan worden binnen zijn kracht: het analyseren van de significante verschillen in de kwaliteitsscore en het testen van doel-ROAS en doel-CPA biedstrategieën.