Wat is het bouncepercentage en welke factoren spelen mee?

Een websitebezoeker die op een pagina van jouw website belandt en vervolgens zonder actie uit te voeren de pagina verlaat wordt gezien als een bounce. In online marketing termen is dit een sessie waarbij slechts één pagina wordt geladen. Door deze sessies te delen door het totale aantal sessies kun je het bouncepercentage berekenen. Jij wilt natuurlijk dat bezoekers zo lang mogelijk op jouw website blijven en datgene vinden waar ze naar op zoek zijn. Waarom een bezoeker jouw website verlaat is afhankelijk van zowel technische als inhoudelijke factoren.

Als je onze 6 tips opvolgt zal je merken dat het bouncepercentage afneemt en de bezoekers meer acties uitvoeren op jouw website. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het kopen van een product, het aanvragen van een offerte of het opnemen van contact.

Tip 1: Het verbeteren van de laadtijd

Een pagina zou geladen moeten zijn binnen 1,5 seconden. Duurt het laden te lang, dan ben je een bezoeker over het algemeen kwijt. Dit zorgt automatisch voor een hoger bouncepercentage. Over het algemeen zijn mobiele bezoekers bereid om iets langer te wachten.

Een mogelijkheid om de laadtijd te versnellen is door gebruikte afbeeldingen te verkleinen. Wij raden een maximale grootte van 500 Kb aan. Hierdoor heb je geen kwaliteitsverlies en verbetert de laadtijd van jouw website.

Tip 2: Maak slim gebruik van 404-pagina’s

Met een 404-pagina, ook wel de error-pagina, heb je een mooie kans om bezoekers te informeren. Zorg dat deze pagina dusdanig is ingericht dat bezoekers niet willen wegklikken van de pagina, maar worden gestimuleerd om verder te zoeken op jouw website. Een goed idee is om een zoek-balk op deze pagina te plaatsen. Hierdoor kunnen bezoekers direct een nieuwe zoekpoging doen, waardoor de kans groter wordt dat zij vinden waar ze naar op zoek zijn.

Sommige websites leiden bezoekers vanaf een 404-pagina door naar de homepage. Dit zal niet altijd het gewenste resultaat opleveren, omdat de kans bestaat dat een bezoeker al op de homepage is geweest en daar niet kon vinden wat hij zocht. Een betere optie is om op de 404-pagina verwijzingen te maken waaruit een bezoeker kan kiezen, zoals de populairste pagina’s of de homepage. Kortom, zorg er op een 404-pagina voor dat je de aandacht van een bezoeker niet verliest en dat bezoekers met plezier jouw website verder willen bekijken.

Tip 3: Zorg voor een mobielvriendelijke website

Het is van groot belang dat jouw website mobielvriendelijk is, wij schreven hier al eerder over in onze blog Mobile First. Inmiddels shopt en zoekt ruim 60% van de gebruikers via een mobiel device, zoals een smartphone of een tablet. Reden genoeg om te zorgen dat jouw website ook op een mobiel duidelijk en leesbaar is. Zorg daarom dat belangrijke informatie via de mobiel altijd zichtbaar is. Denk aan de call-to-action buttons, contactgegevens en de relevante content.

Tip 4: Zorg voor pakkende content

Als een bezoeker eenmaal bereid is om te lezen wat jij te vertellen hebt, is het cruciaal om te zorgen voor pakkende content. Dit begint al met het gebruik van een aansprekende titel en introductie. Als het intro de aandacht trekt, is een bezoeker sneller geneigd om meer te willen weten. Benoem onder andere de voordelen van jouw bedrijf of product. Hiermee creëer je een behoefte bij de bezoeker. Koppel hier vervolgens een actie aan (een korting of extraatje bij een aankoop) om een bezoeker een extra zetje te geven. Om het zo makkelijk mogelijk te maken voor een bezoeker is het van belang dat teksten op de website gemakkelijk scanbaar zijn, zo kan een bezoeker in één oogopslag zien waar een tekst over gaat. Het gebruik van opsommingen of tussenkopjes, zoals in deze tekst, is een goed voorbeeld van een makkelijk leesbare tekst.

Tip 5: Implementeer een zoekfunctie

Veel bezoekers weten waar ze naar op zoek zijn. Toch kan het voorkomen dat een bezoeker op een verkeerde pagina van jouw website beland, doordat een advertentie bijvoorbeeld niet optimaal aansluit bij de zoekopdracht. In dit soort gevallen is een zoekfunctie de ideale oplossing. Websitebezoekers zullen niet de moeite nemen om alle pagina’s van de website te doorzoeken, totdat zij gevonden hebben wat ze zoeken. Een zoekfunctie kan bezoekers gemakkelijk en snel helpen en leidt bezoekers precies naar de pagina die ze voor ogen hebben.

Tip 6: Voeg duidelijke call-to-actions toe

Door duidelijke call-to-actions toe te voegen maak je het voor jouw bezoeker eenvoudig om ook daadwerkelijk actie te ondernemen. Denk bijvoorbeeld aan een opvallende knop waarmee contact opgenomen kan worden, je eenvoudig een afspraak kan maken of waarmee een offerte kan worden aangevraagd. Maar denk ook aan “klik hier” of “koop nu” knoppen. Door het gemak zal de door jou gewenste vervolgactie sneller plaatsvinden.

Conclusie

Hoge bouncepercentages zijn niet per definitie slecht. Neem bijvoorbeeld een contactpagina, hier mag je ervan uit gaan dat er specifiek gezocht is naar contactgegevens. De kans dat een bezoeker hier vindt wat hij/zij zoekt is aannemelijk, waardoor er waarschijnlijk geen andere pagina’s op de website zullen worden bezocht.  Ook blogpagina’s hebben een relatief hoog bouncepercentage, dit omdat deze zijn ingericht om de organische zoekresultaten te verhogen en bezoekers te informeren.

Ons advies: veel punten zijn relatief eenvoudig op te lossen, doe hier dan ook je voordeel mee. De voor jou belangrijkste pagina’s met een hoog bouncepercentage kun je direct aanpassen. Heb je hier advies of hulp bij nodig? Je bent altijd welkom om contact met ons op te nemen. Wij helpen ondernemers graag om het beste uit hun website te halen.