Een winnende waardepropositie


Het gaat hier over jouw klanten en je product / dienstverlening.Wat zijn pijnpunten, waar worden klanten gelukkig van en waar denken ze nog niet aan?


Maar heb je (nog) wel de juiste waardepropositie? Misschien heb je daar nog niet zo over nagedacht. Een goed product maken of een goede dienst leveren betekent nog niet direct dat je ook de optimale waardepropositie levert. Lees daarom snel de tips voor een winnende waardepropositie!

Met deze tips schrijf jij een winnende waardepropositie

Een waardepropositie hoort in één opslag weer te geven waarom een prospect gebruik zou moeten maken van jouw dienst/product. In deze worksheet ontvang je tips om jouw bedrijf te laten onderscheiden van de concurrentie door een waardepropositie te schrijven die duidelijk, onderscheidend en relevant is.

1. Weet tegen welke uitdagen jouw klant aanloopt

Om een waardepropositie te schrijven moet je eerst weten tegen welke uitdagingen jouw klant loopt. Het oplossen van de klant zijn probleem schept namelijk direct waarde. Daarom is het zeer belangrijk om een bedrijf te starten vanuit een behoefte van de klant.

2. Spiek bij de concurrent en evalueer hun “unique selling points”

De gemiddelde prospect kijkt bij meerdere bedrijven voordat deze tot aankoop overgaat. Als je weet wat de concurrentie doet dan weet je ook wat zij niet doen. Daar kan een opening voor jouw liggen. Het is dus niet de bedoeling om de concurrent te gaan kopiëren. Mocht je in een branche zitten waarbij jouw product/service niet uniek is dan kan je jezelf toch laten onderscheiden door te focussen op de beleving rondom je product/service heen.

3. Spreek de taal van je klant

Binnen 5 seconden moet de prospect jouw waardepropositie begrijpen. De eerste indruk geldt. De klant wil weten wat jij hem gaat opleveren, waarom hij bij jou moet zijn en of hij je kan vertrouwen. Wees dus direct duidelijk zodat er geen verwarring ontstaat. Gebruik daarnaast geen jargon (tenzij dat bij je doelgroep past) en vermijd woorden als wij. Het gaat immers om de resultaten die de klant krijgt als ten gevolge van jouw service..

Genereer voorbeeld waardeproposities door naar alternatieven te kijken
Bedenk alternatieven waar mensen naar toe zouden gaan als jouw product of service er niet zou zijn. Dit hoeft trouwens niet een directe concurrent te zijn. Een alternatief voor een chat service zou bijvoorbeeld verkooptelefoontjes kunnen zijn. Schrijf vervolgens bij elk alternatief 1 reden op waaruit blijkt dat het een slecht alternatief is en hoe jouw service een betere oplossing zou zijn. Zo kom je op nieuwe ideeën.

4. Test je waardepropostie

Je kan denken dat jouw waardepropositie de winnende is maar de doelgroep weet het natuurlijk het beste. Zorg daarom dat je altijd meerdere value propositions hebt die je kan uittesten. Dit kan je doen door een A/B test uit te voeren of door gebruik te maken van ads (Facebook of Google ads). Bij een A/B test maak je twee varianten van een pagina waarbij je 1 onderdeel aanpast. In dit geval dus de waardepropositie. Vervolgens laat je 50% van je webverkeer naar variant A gaan en 50% naar variant B.

Mocht het valideren je te veel tijd kosten dan kan je dit ook aan ons overlaten. Wij hebben namelijk veel ervaring in A/B testen, Facebook en Google ads. Neem contact met ons op voor advies op maat.

Meer info zoals dit ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!