Tips nieuwe website

Zet belangrijkste informatie bovenaan

Zet de belangrijkste informatie, afbeeldingen en “call to actions” bovenaan. Zo krijgen bezoekers ze meteen in beeld zonder te hoeven scrollen. Ook bij de mobiele weergave! Een bedrijf wat bijvoorbeeld voertuigen verkoopt, maar waar bij de mobiele website geen voertuigen zichtbaar zijn (zonder te hoeven scrollen) is een gemiste kans.

Vermijd conversiekillers

Je wilt natuurlijk dat bezoekers converteren. Pas wel op dat je geen conversiekillers hebt. Conversiekillers zijn bijvoorbeeld:

  • Lastige (onnodige) keuzes die een klant moet maken voordat er een bestelling of aanvraag kan worden gerealiseerd
  • Reactie formulieren waarin veel gegevens moeten worden ingevuld (voorkeur prospect direct nabellen)
  • Formulieren met kortingscodes
  • (Hoge) bezorgkosten
  • Uitgaande links
  • Onduidelijkheden over voorraad, bezorging, retour mogelijkheden en kosten

Zorg voor een snelle laadtijd

Een snelle laadtijd is belangrijk. Zowel voor de Google ranking, als de kwaliteitsscore bij bijvoorbeeld Google AdWords. Nog belangrijker is het voor de gebruiker dat er een snelle laadtijd is. Je kunt de snelheid van je website testen! Test de snelheid van je site op: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=nl

Houd rekening met de hele Customer Journey

Veel bedrijven focussen zich op en concurreren met elkaar in het einde van het aankoopproces. De duur van het beslissingsproces wordt daardoor nog wel eens te kort ingeschat. Zorg er dus voor dat jouw website inspeelt op de verschillende fasen van de Customer Journey. Probeer zo vroeg mogelijk in beeld te komen of in contact te komen met leads. En verzamel alle gegevens die je kunt verkrijgen. Dit kan door bijvoorbeeld mini conversies als “Download nu Gratis Whitepaper met tips aanschaf product x” in te zetten.

Gebruiker en Google vriendelijk

Houd rekening met SEO basisregels, zoals maximaal één “H1” per pagina en voldoende aantrekkelijk en uniek content. Zorg dat het CMS de mogelijkheid biedt om “H1”, “paginatitel” en “meta description” per pagina aan te passen. Hiermee wordt je gevonden in Google en is dit de eerste stap om zichtbaar te worden voor je (potentiële) klant.

Zorg dat de bezoeker snel vindt wat hij zoekt

Kies een logische navigatiestructuur en eventueel zoekfilters. Bevestig bij de bezoeker dat hij “goed zit”. Bijvoorbeeld door de “H1” van de resultaatpagina aan te passen aan de filters. Voorbeeld: Incompany training zakelijk Engels basis

Maak gebruik van aantrekkelijk beeldmateriaal

Het afbeelden van personen en producten spreekt bezoekers gemiddeld meer aan dan tabellen en teksten. Denk ook aan het gebruik van video. Bezoekers lezen jouw website in de regel niet zorgvuldig en niet in de voor jouw logische volgorde. Ze scannen de website.

Naast design ook conversie

Website designers maken mooie websites, echter kunnen ze v.w.b. het design nog wel eens vergeten om ook rekening te houden met conversie. Zo blijkt uit diverse conversie studies dat het gebruik van een andere (contrasterende) kleur voor “knoppen” op de website conversie-verhogend werkt terwijl designers graag de website kleuren aanhouden. Evenals de keuze voor nieuwe design hypes, voor conversie blijkt dat het belangrijker is om website design conventies aan te houden. Denk daarbij aan het onderlijnen van een link of de hoofdnavigatie horizontaal bovenaan de pagina.

Communiceer waarden die belangrijk zijn voor je klant

Maak de waarden van je bedrijf zichtbaar voor je bezoeker. Denk aan betrouwbaarheid, dynamiek, klanttevredenheid of actualiteit. Dit kun je aangeven door bijvoorbeeld gebruik te maken van verschillende meldingen die bezoekers dan te zien krijgen, zoals:

  • “We zijn nu online” (chat);
  • “Dit product is afgelopen maand x keer verkocht”;
  • “Op voorraad; voor x uur besteld morgen in huis”;
  • Klantenreviews;
  • De nieuwste updates;
  • Acties, recente ontwikkelingen

Wat doet Coolblue eigenlijk?

Wellicht een beetje flauw deze laatste tip. Maar wat wij bedoelen is “probeer niet het wiel opnieuw uit te vinden” mits je daar niet een heel goed argument voor hebt!”. Grote digitaal georiënteerde bedrijven als Coolblue testen vrijwel alles. Dat kan ook, want ze hebben daar voldoende budget en voldoende data voor. Dat geldt natuurlijk lang niet voor iedereen, het kan daarom heel zinvol zijn om af en toe even iets “af te kijken” bij Coolblue of een andere grote speler.