De verschillen tussen B2B en B2C


Social media kan minstens zo effectief zijn voor business to business als voor business to consumer bedrijven. Veels te vaak beginnen B2B bedrijven aan Social Media zonder daar een (bewuste) strategie voor te hebben. Wij leggen je graag uit waarom B2B bedrijven een andere aanpak voor Social Media nodig hebben en hoe je jouw online B2B Social Media strategie zo goed mogelijk kan invullen.

B2B is relatiegericht, waarbij een band wordt opgebouwd met als doel om een langdurige relatie met elkaar aan te gaan. Uiteraard is de B2B markt kleiner, maar daarentegen wordt er meer geld uitgegeven. Doordat er grotere bedragen gemoeid zijn, zullen er meerdere stakeholders zijn die verantwoordelijk zijn voor een uiteindelijke beslissing. Geduld is daarom een schone zaak, een aankoopproces duurt langer en is in veel gevallen complexer.

Met deze tips schrijf jij een winnende B2B strategie

Met de bovenstaande bevindingen in gedachten hebben wij de volgende tips voor je opgesteld zodat je een effectieve Social Media strategie kan opzetten:

Tip 1: Bouw een relatie op

Je kan pas een betekenisvolle relatie via Social Media aangaan als je op het medium bent waar jouw doelgroep zich ook bevindt. Niet elk kanaal zal dus de juiste voor jouw bedrijf zijn. De relatie met jouw doelgroep bouw je vervolgens op door te focussen op de klantervaring en in het bijzonder door de klant continu te voorzien van waardevolle content. Door informatie weg te geven, toon je de expertise van jouw bedrijf, heb je de mogelijkheid om de bedrijfswaarden te delen en op die manier vertrouwen te wekken. Daarnaast kan je ook nieuwtjes en hoogtepunten van jouw bedrijf met klanten delen. Dit toont dat de zaken goed lopen waardoor het toevoegt aan het beeld dat je een waardevolle en betrouwbare partij voor de klant kan zijn.

Tip 2: Brede focus

Heb niet een te smal blikveld. Indien mogelijk richt jouw Social Media activiteiten dan ook op de consumenten van jouw B2B klant. Het idee hierachter is dat de consumenten van jouw aanstaande klant affiniteit met jouw merk krijgen waardoor jouw merknaam vergroot wordt. Met een grotere merknaam is het makkelijker om jouw aanstaande klant te binden. Daarnaast is het je vast niet ontgaan dat Social Media gebruikers actualiteiten via Social Media delen en tweeten. Wees je daarom ook bewust van wat er verder in de wereld gebeurt. Speel in op de hashtags, sleutelwoorden en onderwerpen die op dat moment rondgaan en waar jij als bedrijf ook aansluiting bij kan vinden. Zo kan je dus actuele en innemende content maken.

Tip 3: Gebruik Social Media niet als verkoopkanaal

Zie Social Media als een kanaal dat je de mogelijkheid geeft om in gesprek met jouw klanten te blijven. Focus je op het bieden van informatie die antwoord geeft op vragen van jouw doelgroep ipv dat je terugvalt in een verkooppraatje waarbij je vertelt hoe geweldig jouw diensten en/of producten zijn. Om in gesprek te blijven met je (potentiële ) klant kun je het beste interactieve content als bijv een livestream van een product demo met hen delen via Social Media. Video’s, blog post,webinars, Q&A sessies zijn uiteraard ook zeer geschikt om via Social media te delen.

Tip 4: One size does not fit all

Ieder bedrijf, iedere markt en doelgroep heeft een andere manier van communiceren. Blijft altijd dichtbij de visie en missie van jouw onderneming, maar probeer ook eens op een onverwachte manier uit de hoek te komen. Probeer eens te verbazen, daarmee maak je een onvergetelijke indruk.

Maatwerk van InfoTrade

InfoTrade werkt samen met veel bedrijven aan een B2B Social Media strategie. Welke content is waardevol en welke tone-of-voice past het beste bij jouw doelgroep? Samen komen we tot het beste plan en brengen dit tot uitvoer. Voor een oriënterend gesprek kunt u contact met ons opnemen via 023 5406085 of via ons contactformulier

Meer info zoals dit ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!