24 juli 2020

Privacy is een terugkerend onderwerp in de online marketingwereld. Sinds de introductie van de privacywet (AVG) is het voor websites en online marketeers nóg belangrijker geworden om secuur om te gaan met persoonlijke gegevens. Dit wordt echter niet makkelijker, omdat het gebruik van adblockers flink is toegenomen in de afgelopen jaren. Adblockers blokkeren niet alleen advertenties, maar ook gebruikers in Google Analytics. Hierdoor merken online marketeers dat ze 10 tot 30 procent data missen, waardoor het moeilijker wordt om strategische beslissingen te maken. Wat is hiervoor de oplossing?

De minpunten van adblockers voor online marketeers

Het installeren van een adblocker is erg eenvoudig. Als internetgebruiker hoef je alleen een extensie zoals Ghostery te installeren als je Chrome of Safari gebruikt. Bij webbrowser Mozilla kun je deze stap zelfs overslaan aangezien de functie vooraf in de browser is geïmplementeerd. Dit maakt het eenvoudiger om gebruik te maken van een adblocker. Ondanks dat adblockers het gevoel van privacybescherming onder internetgebruikers verhoogt, maken deze extensies het werk van een online marketeer gecompliceerder. Een adblocker ziet Google Analytics namelijk als een advertentie plug-in, waardoor een groot deel van de waardevolle data uitblijft. Concreet betekent dit dat online marketeers voor extra uitdagingen komen te staan, want:

  • Marketing attributie is lastiger. Je hebt minder inzicht in welke advertenties of kanalen tot welke inkomsten hebben geleid.
  • Het is een uitdaging om marketingbudgetten op een zo efficiënt mogelijke manier in te zetten, vanwege de onvolledige dataset.
  • Je hebt een minder goed beeld van de meest succesvolle zoekwoorden binnen de SEA strategie.
  • Het bijsturen van campagnes is complexer, waardoor het moeilijker is om het conversieratio te verhogen.
  • Adblockers zorgen voor problemen bij remarketing campagnes en cookies. Hierdoor is het ingewikkelder om een internetgebruiker te ‘volgen’ en het surfgedrag in kaart te brengen.

Maak kennis met TraceDock

TraceDock maakt het mogelijk om deze minpunten op te lossen en tegelijkertijd de privacy van adblock gebruikers te waarborgen. De plug-in zet client based cookies om naar server side cookies. Het grote voordeel hiervan is dat het verkeer van mensen die adblockers gebruiken en internetgebruikers die via Safari/Firefox browsen wel degelijk gemeten kan worden. Tevens is deze manier van werken AVG proof. TraceDock anonimiseert de gegenereerde Google Analytics data door een deel van het IP adres van de gebruiker te verbergen. Om die reden kan een enkele gebruiker niet getarget worden. Op deze manier kunnen de bovenstaande uitdagingen kunnen worden opgelost met TraceDock, zonder de privacy van gebruikers te schenden.

Voordelen van de TraceDock plug-in

Het gebruik van TraceDock zorgt ervoor dat je meer bezoekers kunt meten in Google Analytics. Door een complete set aan data te analyseren is het eenvoudiger om richting te geven aan marketing campagnes om uiteindelijk optimaal rendement te behalen. Elke website waarop TraceDock wordt gebruikt, kan zijn gebruikers analyseren zonder het risico te lopen dat een derde partij, zoals Google en Facebook, de online activiteiten op meerdere websites kan herleiden naar één gebruiker. Hiermee neemt de plug-in de wens van internetgebruikers om niet gevolgd te willen worden in acht en kun je zonder problemen het website gebruik van bezoekers met adblockers meten.

Ook TraceDock gebruiken?

Binnen InfoTrade vinden wij het essentieel dat data niet verloren gaat. Zeker ook omdat wij onze campagnes bijna altijd laten draaien op de Artificial Intelligence van Google. Om deze optimaal te laten werken is het van groot belang om zoveel mogelijk betrouwbare data te verzamelen. Wij zijn dan ook blij dat we officieel partner van TraceDock zijn en gebruikmaken van deze waardevolle tool! Wil jij TraceDock ook implementeren op jouw website? Of wil je meer weten over de mogelijkheden van de tool? Neem dan contact met ons op!