5 februari 2020

Wil je in 2020 een voorsprong nemen op de concurrentie? LinkedIn trends ontwikkelen zich in een rap tempo. Voor ondernemingen die meegaan in dit tempo, liggen de online marketing kansen voor het oprapen. Want uiteindelijk draait het ook op het social business platform LinkedIn om: gezien worden, een zo groot mogelijk bereik en om hoge betrokkenheid in jouw doelgroep. 

1. LinkedIn als Influencer Marketing Platform

LinkedIn influencers worden momenteel als de meest opkomende trend gezien op LinkedIn. Influencer marketing op LinkedIn houdt kortweg in dat een (bekend) persoon anderen verleidt tot het aanschaffen van een product of dienst. De invloed die zij hebben is uiteraard gebaseerd op hun deskundigheid, kennis en ook de band die zij met hun volgers hebben. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een expert op een bepaald gebied of beroemde personen.

Is LinkedIn geschikt voor influencer marketing?

LinkedIn voelt nog niet voor iedereen als een geschikt platform voor influencer marketing. Ten eerste is LinkedIn wat InfoTrade betreft een B2B-platform, terwijl influencers tot nu toe vooral werden ingezet op de B2C social kanalen. Anderzijds hebben we in het afgelopen jaar weinig samenwerkingen met influencers voorbij zien komen die specifiek geschikt waren voor LinkedIn. Een groot deel van de campagnes lijken namelijk een kopie te zijn van een campagne uit een ander social kanaal. Ook kom je regelmatig influencers tegen die producten proberen te verkopen die niks met hun dienstverlening te maken hebben. Wij zijn er echter van overtuigd dat als je niets probeert, je ook niets leert. Daarom hebben wij de do’s & dont’s voor je op een rijtje gezet.

Wat hebben wij geleerd op LinkedIn in 2019?

Influencer marketing op LinkedIn heeft in 2019 wel degelijk voor engagement gezorgd. Er zijn een aantal zaken waarmee rekening gehouden moet worden bij het succesvol kunnen influencen op LinkedIn:

  • LinkedIn werd voornamelijk gebruikt op een persoonlijke wijze.
  • Campagnes met een duidelijk achtergrondverhaal en goed doordachte weggeefacties deden het goed.
  • Een goede advertentie dient de aandacht te trekken en moet daarom origineel en authentiek zijn.
  • Mocht je een samenwerking overwegen, kies dan voor een influencer uit het juiste vakgebied en met de juiste expertise. Het is van belang dat een influencer affiniteit heeft met de branche en producten die hij onder de aandacht brengt.

Wat zijn de valkuilen?

Wat je niet moet doen en wat niet relevant is: 

  • Het is een fabel dat het hebben van veel volgers automatisch betekent dat de engagement groot is.
  • Na één virale update ben je geen influencer! Daar moet echt meer energie in gestoken worden.
  • Samenwerkingen die niet matchen worden geen succes.

2. De wereldwijde groei van LinkedIn

Begin 2020 stond de wereldwijde LinkedIn teller op 660 miljoen gebruikers, met in Nederland 8,5 miljoen accounts. Begin 2019 gebruikten dagelijks zo’n 611.000 mensen LinkedIn, wat niet alleen meer een platform is voor werkzoekenden, maar steeds meer een netwerk- en kennisplatform.

3. LinkedIn gaat Live

LinkedIn Live wordt een live-video dienst, net zoals we die nu al kennen van Facebook, Instagram en ook Twitter. Op het moment dat jij live gaat, kunnen al jouw connecties de video volgen. Via een openbare chat kunnen de kijkers vragen stellen zodra je live bent, waardoor er een direct interactie met de kijkers ontstaat. De bèta versie wordt momenteel getest in de Verenigde Staten waar al een aantal live streams zijn geweest. Wanneer LinkedIn Live exact beschikbaar komt is nog niet duidelijk, wij hopen dat we er niet al te lang meer op hoeven te wachten!

4. LinkedIn Pulse verhoogt jouw status als expert

Pulse artikelen zijn de blogs die je aan jouw LinkedIn profiel kunt koppelen. In tegenstelling tot de updates die je kunt posten kost het schrijven van een pulse artikel iets meer tijd. Het goede nieuws is dat deze artikelen in het laatste jaar veel meer bereik opleveren dan voorheen. Een mooie kans dus om jouw status als expert te verhogen of je als expert te presenteren in jouw vakgebied.

5. Nieuwe LinkedIn functionaliteiten

LinkedIn heeft het afgelopen jaar een aantal nieuwe functionaliteiten toegevoegd, waarmee jij direct aan de slag kunt! 

  • Events aanmaken
    Via een persoonlijke profiel bestaat de mogelijkheid om zowel een openbaar als een privé evenement aan te maken en hiervoor mensen uit te nodigen. Dit is voor eventmanagers een prachtig medium om evenementen te promoten. Deze nieuwe functionaliteit kan ook worden gebruikt voor interne bijeenkomsten.
  • Open for Business
    Speciaal voor ZZP’ers en het MKB is de “Open for Business” mogelijkheid geïntroduceerd. Hierop kun je het LinkedIn netwerk in één oogopslag laten zien wat je te bieden hebt. LinkedIn gebruikers kunnen op deze manier ook aangeven dat ze op zoek zijn naar nieuwe opdrachten. 
  • Verbeterde regionale targeting
    Afgelopen december zijn de mogelijkheden voor regionale targeting enorm verbeterd. Ben je lokaal actief of organiseer je een evenement? Dan zit deze functie nu vol met mogelijkheden.

Samen groeien met LinkedIn trends

Wil je meer halen uit zowel je persoonlijke pagina als je bedrijfspagina op LinkedIn? Wij volgen alle nieuwe LinkedIn trends op de voet en helpen jou graag bij nog meer zichtbaarheid en betrokkenheid. Onze specialisten helpen je graag met het uitzetten van de beste strategieën en campagnes. Via onze contactpagina en ook via onze LinkedIn bedrijfspagina bereik je ons 24/7. Telefonisch zijn wij dagelijks bereikbaar op 023-5406085 van 09:00 tot 21:00 uur.