31 juli 2017

Eerder hadden we het al over de strijd op de advertentiemarkt. Facebook en Google zijn alleenheersers op de markt en harken 80 procent van die omzet binnen, waarvan Google het meest daarvan krijgt. Nou zijn er een aantal kranten in opstand gekomen, om de verspreiding van online nieuws en de verdeling van de advertentieomzet aan te pakken. Facebook speelt daar nu op in. Het internetbedrijf start met een proef waarmee je kunt betalen voor kwaliteitsjournalistiek. Zal het gaan aanslaan?

Uitgevers op zoek naar online verdienmodel voor artikelen

Genoeg mensen betalen nog voor de papieren versie van de krant, ook al is er een daling te zien van de papieren oplages. Toch is nieuws op internet totaal andere koek. De meeste mensen in zo’n 26 landen betalen nog steeds niet voor online nieuws, volgens Persbureau Reuter. Daarom zijn uitgevers op zoek naar online verdienmodellen en hebben ze gevraagd aan Facebook om iets te te doen hieraan. Facebook zal daarom via Instant Articles, een tool van Facebook, een betaalmuur gaan testen. Dit platform laadt artikelen van uitgevers direct in, zodat de lezer niet naar een aparte website gestuurd zal worden. Zo kunnen lezers 10 artikelen per maand gratis lezen. Als iemand dan meer dan die 10 artikelen wilt lezen, moet diegene betalen. De lezer wordt dan doorgestuurd naar de website van de uitgever, waar een abonnement afgesloten kan worden. Op deze manier wilt Facebook dus de uitgevers helpen met de abonnementverkoop. Daarnaast hoeft het geen data of deel van de opbrengsten. Hierdoor concurreert het met Apple ,wat 30 procent van de opbrengt van abonnementen vraagt.

Vergelijkbaar met eerder succes van Spotify

Eigenlijk is dit te vergelijken met Spotify. Mensen hebben laten blijken dat ze geld overhebben om maar één account te hebben. Eerst werd er namelijk gezegd dat muziek illegaal gedownload zou blijven worden. Toen kwam Spotify. Daardoor gingen mensen massaal muziek streamen, wat door het gemak kwam dat Spotify aanbiedt.

Daardoor is er een grote kans volgens ons, dat deze vorm van nieuws aanbieden, ook heel goed zal gaan werken. Zo wordt er namelijk geld ingelegd in één pot en dat onder media verdeeld.

Nu is het wel nog aan Facebook om het vertrouwen van haar gebruikers terug te winnen. Doordat nepnieuws werd verspreid en door de minder secure omgang van de privacy van gebruikers, liep het bedrijf een aardige deuk op. Dit moet zeker wel nog veranderen, wil het een nog grotere rol spelen wat betreft media en dus groot worden met Facebook Instant Articles.