Hoe maak ik een goede e-mail nieuwsbrief?

Schrijf de nieuwsbrief altijd vanuit de interesse van de klant

Een nieuwsbrief met als belangrijkste nieuwsonderwerp “Een nieuwe website” is bijvoorbeeld minder interessant voor de klant als bijvoorbeeld “Tips om je [naam aanschaf] aanschaf te onderhouden”. Vermijd dus zoveel mogelijk interne onderwerpen.

Personaliseer de nieuwsbrief

Beschik je over een rijk bestand? Gebruik dat dan ook zoveel mogelijk in je nieuwsbrief en spreek dan bijvoorbeeld de ontvanger persoonlijk aan. Bijvoorbeeld voor een business-to-business nieuwsbrief: Beste {Voornaam} [Achternaam} van {Bedrijfsnaam},

Hou het kort, gebruik inleidingen

De gebruiker kan de nieuwsbrief dan goed scannen en er voor hem interessante onderwerpen uitpikken. De verdere uitwerking van de onderwerpen kun je dan bijvoorbeeld op je website / blog plaatsen.

Voorbeeld:
Realiseer een veel hogere conversie met Facebook lead advertenties. Het voordeel van deze nieuwe advertentievorm is dat de gebruiker direct zijn gegevens kan achterlaten. We hebben dit getest voor een aantal klanten. En het blijkt dat…
Lees er meer over op de site

Link naar de website en vermijd externe links

Uiteindelijk willen we de gebruiker sturen naar de plek waar mogelijk een conversie kan plaatsvinden. Wij zijn dus niet enthousiast over het opnemen van externe links. Ook de social icons onder een nieuwsbrief vinden wij niet helemaal meer van deze tijd (in de praktijk wordt er overigens ook nauwelijks op geklikt)

Wees creatief bij het kiezen van de inhoud

Een schoenenwinkel kan er bijvoorbeeld voor kiezen om de actuele aanbiedingen op te nemen. Maar denk ook bijvoorbeeld aan “Tips voor het onderhoud van schoenen”; “De tien meest exclusieve schoenen ter wereld” of “De favoriete schoenen van Nederlandse acteurs”

Kies een attractief onderwerp en denk na over de afzender

Denk goed na over wat je in het onderwerpveld zet en wie je als afzender gebruikt.

Nog even het voorbeeld van de schoenwinkel:
“Anne: Meest exclusieve schoenen ter wereld” Is vermoedelijk aantrekkelijker als “nieuwsbrief@onlineschoenenwinkel.nl: Nieuwsbrief 6”

Gebruik aantrekkelijk beeldmateriaal

De gebruikers zijn visueel ingesteld. Gebruik goede foto’s. je kunt bijvoorbeeld ook videomateriaal inzetten.

Meten, testen en bijsturen

Test bijvoorbeeld met verschillende onderwerpen. En kijk dan naar het verschil in “open rate”. Maar staar je niet blind op de “open rate”, want voor het meten van de effectiviteit is de “open rate” volgens ons helemaal geen goede kritieke prestatie indicator (KPI).

Goede KPI’s

Hoeveel gebruikers vinden de informatie zo aantrekkelijk dat ze de website bezoeken? Dat betreft dus klikken op links in de nieuwsbrief en dus doorklikpercentage (CTR of Click through ratio).

Kijk of er bezoekers zijn die als gebruikers vervolgens een actie op de site uitgevoerd hebben. Die kun je dan categoriseren als een conversie en dus conversiepercentage via de nieuwsbrief.

Of, indien we niet direct naar effect kijken en meer naar branding: Hoe vindt men de nieuwsbrief? Vraag eenvoudige feedback bijvoorbeeld door te vragen: Hoe vond je deze nieuwsbrief? “Leuk” of “Niet zo leuk”.

Timing

Denk na over de dag en tijdstip dat je de nieuwsbrief verstuurt. Ben je een online retailer dan is het misschien verstandig om een nieuwsbrief in het weekend, vakantie en/of in de lunchpauze of ‘s avonds te versturen.