27 september 2017

Er zijn een aantal ontwikkelingen zichtbaar in Google Shopping. Google wilt een boete van 5% van de dagelijkse omzet (dat is rond de 10 miljoen Euro per dag!) voorkomen en heeft maatregelen getroffen. Dit zijn de zichtbare maatregelen:

  1. In het Google Shopping zoekresultaat wordt nu vermeld “Van Google”
    Naar verwachting komen in dit zelfde zoekresultaat dan straks ook andere vergelijkers te staan zoals Beslist.nl.
  2. Er wordt voor Europa een afzonderlijke divisie opgericht
    In het artikel van Bloomberg wordt de constructie toegelicht. De nieuwe Shopping divisie heeft dus straks ironisch genoeg “Google” als klant.

Wij zijn benieuwd wat voor effect dit heeft op de prijs ontwikkeling van Google Shopping. Shopping is, mits goed geoptimaliseerd, vaak de meest aantrekkelijke manier van adverteren voor webwinkels. Nu er aanbieders bijkomen ligt het voor de hand dat de prijs gaat stijgen. En wat gaat bijvoorbeeld Beslist.nl voor de Shopping advertenties betalen? De advertenties van dit soort vergelijkers zijn natuurlijk minder relevant dan advertenties van specifieke webwinkels. Dit zou betekenen dat het voor vergelijkers duur wordt om te adverteren op Google Shopping. Als Shopping dit goed kan onderbouwen dan lijkt dit een doordacht plan tegen de opgelegde maatregelen.

Update:

Vergelijk.nl staat er inderdaad bij!
Vergelijk.nl in Google Shopping