6 maart 2020

Google gegevens combineren met App + Web

Het is voor marketeers vaak een uitdaging om conclusies te trekken over het gedrag van gebruikers tijdens hun aankoopproces als zij meerdere apparaten gebruiken. Natuurlijk biedt Google Analytics inzicht in het gedrag van gebruikers op een mobiel, tablet of desktop. Echter is het niet altijd te herleiden of een koper zich oriënteert op zijn telefoon en uiteindelijk een aankoop doet via zijn laptop. Dit is in de meeste gevallen een aanname. Om hier meer inzicht in te krijgen heeft Google een nieuwe versie van Google Analytics gelanceerd, genaamd App + Web. Deze versie maakt het makkelijker om precies te zien hoe de gebruikers zich gedragen op de verschillende apparaten.

In deze blog vertellen wij je alles wat je moet weten over de nieuwe App + Web versie van Google Analytics. Ook leggen we uit wat de belangrijkste verschillen zijn tussen de oude en de nieuwe versie.

Opvallende verschillen

Belangrijk om te weten is dat Google een bèta versie heeft gelanceerd. Dit betekent dat nog niet alle functionaliteiten optimaal zijn ingericht. Het zal daarom even wennen zijn om met de nieuwe versie App + Web aan de slag te gaan. De nieuwe versie is bedoeld als aanvulling, verwijder daarom niets dat je al in Analytics hebt aangemaakt.

Meetmodel

Een van de grootste veranderingen is dat Google gebeurtenissen en parameters gaat gebruiken om metingen uit te voeren. Dit in plaats van sessies en paginaweergaven die voorheen werden gebruikt in het traditionele meetmodel. Een voordeel is dat dit de mogelijkheid biedt om via parameters extra data toe te voegen aan gebeurtenissen. Hierdoor kunnen bezoeken vanuit bijvoorbeeld een app worden herkend en worden samengevoegd in Analytics. Kortom, het nieuwe meetmodel zorgt voor betere inzichten in het verkeer op websites en apps.

Andere verschillen tussen de traditionele Universal Analytics en de Analytics Web + App versie.

 Universal Analytics  Analytics App + Web
 gebruikt segmenten  gebruikt audiences
 dataverzameling van app of web  dataverzameling van app en web
 beknopte realtime rapporten  uitgebreidere analyses met Streamview en Debugview
 focus op sessies  focus op gebruikers en events
 event tracking moet worden ingesteld  events kunnen automatisch worden gemeten
 geen strenge quota en limieten (behalve voor steekproeven)  strikte quota en limieten (geen steekproeven)


Via App + Web meet je op een eenvoudige manier hoe jouw bezoekers via de website en via de app navigeren. Welke online weg bewandelen ze om actie te ondernemen. Dit kan een aankoop zijn, maar ook een offerteaanvraag of contactverzoek. Met de extra kennis die je vergaart kun je jouw doelstellingen of jouw online marketingstrategie optimaliseren.

Relevante marketing ervaring voor jouw doelgroep

De beschikbare rapporten in de App + Web versie komen voor een groot deel overeen met de huidige rapporten van Google Analytics. Tevens zijn er een aantal rapporten toegevoegd aan het onderdeel “Configureren”. In het onderdeel “Ontdekken” bevinden zich extra analyserapporten. Deze rapporten bieden extra inzicht in het gedrag van gebruikers over verschillende kanalen. Dit biedt marketeers handvatten om verschillend vaak voorkomend gedrag per doelgroep te constateren. Door in te spelen op dit gedrag kunnen er bijvoorbeeld pushberichten worden gestuurd op een bepaald moment in hun online zoektocht naar jouw diens of product. Door middel van mobiele pushberichten via jouw app kun je jouw doelgroep meteen bereiken en stimuleren.

Eenvoudig in het gebruik 

App + Web is gemaakt om het gebruik van Google Analytics te vereenvoudigen en voor iedereen toegankelijk te maken. De interface is gebruiksvriendelijk, overzichtelijk en de verwachting is dat er op korte termijn steeds meer functies bij gaan komen. 

InfoTrade helpt jou graag op weg met App + Web

Wij begrijpen als geen ander dat, hoe eenvoudig zaken soms klinken, er net een extra hand nodig is om op de juiste online weg te belanden. Onze specialisten leggen jou graag het hoe en het waarom van de nieuwe versie App + Web uit. Telefonisch zijn wij op werkdagen van 09:00 tot 21:00 uur bereikbaar op 023-5406085. Online zijn ook wij 24/7 bereikbaar. Na het invullen van ons contactformulier nemen wij snel contact met je op.