20 juni 2018

Google Attribution

Eind 2018 zal Google Attribution worden gelanceerd. Voor alle marketeers een verademing, omdat deze tool zoveel meer inzichten zal gaan geven in de verschillende online en ook offline marketing campagnes. Door de juiste implementatie van Google Attribution zijn de mogelijkheden eindeloos.  Daarmee ook het resultaat van jouw onderneming.

Wat is attributie?

Attributie is simpelweg het toekennen van een betekenis aan een bepaalde situatie. In dit geval; welke interactie heeft een bezoeker met jouw bedrijf, waar, waarom en via welk kanaal.

Het kennen van die informatie is van wezenlijk belang, zodat je exact weet waneer en op welk moment een potentiële koper een beslissing neemt. Om bijvoorbeeld een product aan te schaffen, maar ook het aanvragen van een offerte of het invullen van een contactformulier.

We kunnen met Google Attribution verklaren wat de oorzaak en het gevolg is van jouw specifieke marketingactie. Daardoor weten we voor ieder specifiek kanaal precies wat werkt en wat niet.

google attribution

Welke waarde ken je toe aan welk kanaal?

In de basis wordt er gekeken naar de “last click” terwijl dit niet het complete inzicht geeft. Een “last click” op een bepaald platvorm zegt niet voldoende over de uiteindelijke conversie, want dit is slechts een moment opname waar wellicht meerdere momenten aan vooraf gegaan zijn. Al die momenten samen zijn belangrijk voor jouw toekomstige conversie. Met Google Attribution wordt inzichtelijk gemaakt wat de waarde is van een bepaald kanaal.  Door aanpassingen te doen in een campagne, wordt ook direct de nieuwe waarde toegekend.

google attribution

Waarom Google Attribution?

Voornamelijk omdat inzichten met deze tool vele malen betere kwaliteit hebben, gezien er op meerdere punten een cross-check wordt gedaan. In principe wordt er gekeken naar de gehele interactie van jouw klant op een bepaald platform.

Jouw mediabudget geef je uit aan marketingacties die werken! En het liefste wil je dit in één oogopslag zien en aan kunnen passen.

Niet alleen de waarde per kanaal, maar ook de waarde van de conversie per device worden inzichtelijk gemaakt zodat je steeds beter inzicht krijgt in hoe jouw klant eruit ziet.

Customer Journey

De “customer journey” is een belangrijke maatstaf om inzichten te verkrijgen over het verloop van de on- en offline reis die jouw klant maakt. Google Attribution geeft inzicht in alle interacties die jouw klant doet. Met die informatie kunnen er direct aanpassingen worden gedaan zodat je die reis kunt verbeteren.

Overzicht en directe optimalisatie

Uiteraard is er zorg gedragen voor een naadloze aansluiting van andere beschikbare tools. Analytics en Attribution zullen elkaar versterken. Uiteindelijk gaat het erom dat de informatie een duidelijk overzicht geeft van alle interacties met jouw uitingen en dat deze leiden tot conversie.

Het vergelijken van alle resultaten geeft de mogelijkheid om direct een campagne te optimaliseren en tot het beste resultaat te komen.

InfoTrade en Google Attribution

Wij kunnen in ieder geval niet wachten tot de lancering! Door alle extra inzichten en mogelijkheden zal er een wereld open gaan voor onze klanten en wij helpen graag om die wereld toegankelijk te maken.

Wilt u meer weten over de inzichten die Google Attribution voor jou kunnen betekenen? InfoTrade is een gecertificeerd partner van Google, waardoor wij jou goed kunnen helpen met de implementatie.

Neem gerust contact met ons op via 023 540 60 85 of via ons contactformulier.