9 oktober 2017

De gedachte is vaak dat na het publiceren van een blog er meteen een conversie volgt. Dit is niet hoe content marketing werkt, maar wel hoe veel mensen er over denken. In deze blog lees je meer over de misvattingen en waarom je juist wel tijd en geld moet investeren in content marketing.

Het succesvol implementeren van content marketing

Een goede uitleg over hoe contentmarketing werkt, is door Rand Fishkin van Moz. Hij legt in een van Whiteboard Friday video’s uit wat “De grootste misvatting van contentmarketing” is. Rand zegt er het volgende over:

“People think that the reason you’re putting out content is so that someone will consume that content and be inspired from it to go and make a purchase.”

Deze manier van denken, door te kijken naar direct resultaat, raakt de mensen die investeren in het opbouwen, creëren en beheren van content in een bedrijf. Dat zijn mensen zoals content marketeers of SEO specialisten die het vertrouwen niet krijgen, wat wel zou moeten. Onwetendheid zorgt ervoor dat content marketing niet of op de verkeerde manier in de (lange termijn) strategie wordt opgenomen. Hoe kun je dit voorkomen en deze vorm van marketing succesvol implementeren?

Whitepaper content marketing

Om content marketing succesvol te maken, begin je bij het publiceren van content en dat vervolgens consequent blijven doen. Hierdoor krijg je de expertise die nodig is om je werk goed te doen en je publiek genoeg te interesseren om je te volgen. Het is niet het geval dat iemand, na het lezen van bijvoorbeeld je blog, denkt “laat ik wat van ze kopen” en meteen tot conversie overgaat.

De bedoeling is dat mensen meerdere keren je blogpagina/site bezoeken, omdat je ze een herinnering wilt meegegeven. Deze “aanrakingen” met jouw content kan voor positieve ervaringen zorgen. Pas als dat gebeurt kun je een sign up verwachten of een search over jou in Google. Dit proces kan weken, maar ook maanden duren. Dit maakt het daarom ook moeilijk om te tracken wat je blog bijvoorbeeld heeft opgeleverd.

Door die misvattingen kunnen content marketeers moeilijk een planning maken voor het maken van content met de tijd en moeite die eigenlijk nodig is. Het gemis aan geloof, budget en genoeg tijd om te komen waar je wilt komen, zorgt ervoor dat bedrijven er niet in geloven. Content marketeers voelen daarom een grote druk, omdat ze weinig tijd hebben om hun werk goed te doen. En dit resulteert in te vroeg opgeven.

Vergeet de misvattingen en onderschat het niet!

Content marketing wordt door de vele misvattingen vaak onderschat. Maar als dit dan zo makkelijk was, deed iedereen het. Dan was de markt verzadigd en had het geen zin meer om het in je strategie op te nemen. Dit is zeker niet het geval. Hieraan zie je dat content marketing wel degelijk van belang is voor je online marketing strategie. Er komt veel meer bij kijken dan vaak gedacht wordt.

Wist je dat een bezoeker van bijvoorbeeld een blogpagina een ander pad heeft dan een bezoeker dat al geïnteresseerd is in een product/dienst? Een pad van een bezoeker kan er als volgt uitzien: “visit 1, visit 2, visit 3, visit 4, visit 5, conversie”. Het kan dus zo zijn dat er pas na 5 bezoeken een conversie wordt gedaan. In die tijd kan de cookie al verloren zijn gegaan, want die bezoeken kunnen over meerdere weken of maanden verspreid zijn. Uiteindelijk gaat het erom dat mensen terugkomen en geïnteresseerd raken in je bedrijf en je producten/diensten door het geschreven content. En als er dan een conversie wordt gedaan, kun je pas beginnen met kijken naar de impact van content marketing.

Vraag jij je af wat het inzetten van content marketing kan betekenen voor jouw bedrijf? InfoTrade biedt naast online advertising nu ook content marketing als dienst aan. Wij hebben de juiste expertise in huis om de inzet van jouw content naar een hoger niveau te tillen! Meer weten? Neem contact met ons op en bel naar 023 5406085.