De basis voor goede content

Begin met de juiste titel

Als je wilt dat je pagina zoekmachine vriendelijk is, begint het bij het bedenken van een goede, bondige titel. Benut alle ruimte die Google je geeft, maar niet meer dan dat. Zorg ervoor dat je met die titel beschrijft waar de tekst over gaat. Wees duidelijk en houd ook rekening met relevante zoekwoorden. De titel, de H1, is de belangrijkste titel van de pagina. Zorg ervoor dat er geen dubbele titels staan en check altijd of de titel correct staat!

De opzet van je tekst

Om je tekst overzichtelijk en lezersvriendelijk te houden, is het belangrijk om meerdere alinea’s in je tekst te verwerken. Zorg ervoor dat in je eerste alinea de titel van je pagina terugkomt. Alinea’s moeten niet te lang worden, want dan kun je de aandacht verliezen van de lezer.

Zet bondige tussenkopjes boven de alinea’s

Zet boven iedere alinea een titel. Boven de eerste alinea staat dus je belangrijkste titel, de H1 titel. De titels boven de alinea’s worden voorafgegaan door een H2 of een H3 titel. Deze mogen meerdere keren per pagina voorkomen, in tegenstelling tot de H1 titel. Zorg voor een logische opbouw van een tekst, met relevante tussenkopjes die meteen duidelijk maken waar de volgende alinea over gaat.

De tekst zelf

Dan komt nu het schrijven van de tekst zelf. Maak je zinnen vooral niet te lang, dat schrikt af. Gebruik niet te veel vaktermen, je wilt namelijk niet dat niemand wat van je teksten begrijpt. Immers wil je wel dat de lezer uiteindelijk converteert.

Zorg er daarnaast ook voor dat de belangrijkste zoekwoorden, die je ook in de H1 hebt gezet, terugkomen in de tekst. Maar don’t overkill it. Maak het zoekmachine vriendelijk, maar zorg er ook voor dat het een vloeiende, interessante tekst wordt.

En nu?

Nu kun je beginnen met schrijven! Wees creatief en zorg voor eigen gecreëerd content. En pas op, Google zet je niet hoog als ze content tegenkomen op je website wat gekopieerd is van een andere website.

En blijf verschillende titels testen en teksten aanpassen. Je kunt niet jarenlang dezelfde teksten op je website houden. Informatie kan verouderen of zoekwoorden waar veel op gezocht worden kunnen veranderen. Blijf via Google Analytics je bounce rate goed in de gaten houden, en pas zonodig op die pagina’s waar de bounce rate hoog is, je tekst aan!