10 juli 2017

Facebook heeft binnen de Business Manager de Campagneplanner geïntroduceerd. Het is een tool waarmee je “pakketten” kunt opstellen met daarin prognoses over je bereik. Deze pakketten bevatten dus alle informatie waarmee campagnes in de Business Manager van Facebook worden opgezet. Dit bevat dan informatie over frequentie, planning, plaatsingen, doelgroep, doelstellingen en advertentieindelingen.

Wat zijn de mogelijkheden?

Er wordt, nadat er een nieuw plan is opgesteld met daarin alle benodigde gegevens, een overzicht opgesteld met verschillende punten. Die zijn als volgt:

  • Bereik, doelgroep en budget
  • Frequentie per persoon
  • Uitgaven per dag
  • Plaatsingsverdeling

Met de nieuwe tool van Facebook wordt het dus inzichtelijk gemaakt om te zien wat het bereik is per doelgroep, kun je budgetten afstemmen en optimaliseren in een handig overzicht en zie je ook meteen hoe dat budget verdeeld is over de periode van de lopende campagne. Daarnaast zie je ook verschil in weergave op desktop en mobiel.

De essentie van de Campagneplanner

Deze tool is vooral interessant, omdat je diverse scenario’s kunt vergelijken met elkaar. Zo kun je de meest optimale opzet van bereik, doelgroep en budget ophalen en die inzetten voor je Facebook campagne. Je kunt een bereikprognose opstellen, wat de prestaties van voorgaande campagnes vergelijkt met de data van Facebook zelf. Dit geeft een beter beeld van het te behalen bereik.

De Campagneplanner is dus vooral handig met die scenario’s. Het biedt geen garantie op de gegeven prognoses en het kan geen invloed uitoefenen op het biedsysteem. Het monitoren en zo goed mogelijk optimaliseren van de campagne is dus van groot belang. Met het advies wat je uit de Campagneplanner haalt, is dit zeker een mogelijkheid.