22 augustus 2019

Hoe bereik je jouw doelgroep als ze met oortjes in lekker naar hun eigen Spotify playlist aan het luisteren zijn? Luisteraars lijken onbereikbaar in hun eigen wereld van muziek, maar is dat eigenlijk wel zo? Adverteren via Spotify geeft eigenlijk ongekende mogelijkheden. Bij de gratis versie van Spotify, met in Nederland zo’n 3 miljoen gebruikers, hoor je regelmatig advertenties. Inmiddels is het zelfs al zo dat een reclame op Spotify meer impact heeft dan adverteren op de radio. Plus: als je jouw doelgroep hebt bepaald, dan kun je ze nu bereiken. Het lijkt simpel en dat is het in werkelijkheid zelfs ook. Spotify heeft het adverteren toegankelijker gemaakt, door middel van Spotify Ad Studio. Ook zijn er inmiddels 5 targeting opties om jouw bedrijf te promoten.

Targeting opties op Spotify

  • Locatie: Hier kun je adverteren op basis van de locatie van de luisteraar
  • Demografische kenmerken: Hier kun je adverteren op basis van leeftijd, geslacht en gezinssamenstelling
  • Tijd: Adverteren waarmee rekening wordt gehouden met de lokale tijd van de Spotify gebruiker
  • Genres en luistergedrag: Omdat luisteraars worden ingedeeld in muziekgenres kan er worden geadverteerd op basis van muziekgenre. Het genre wordt bepaald door te inventariseren wat de luisteraar de laatste 30 dagen heeft geluisterd.

Adverteren op basis van artiesten of afspeellijsten is (nog) niet mogelijk, de verwachting is dat deze optie in de nabije toekomst zeker geïntroduceerd gaat worden. Want krachtiger kan bijna niet wat ons betreft!

Wie bereik je met adverteren via Spotify?

Met adverteren via Spotify bereik je de honderdduizenden unieke en dagelijkse bezoekers die gemiddeld ruim 100 minuten naar hun muziek luisteren. Kijk om je heen en zie jouw potentiële klant, van hardloper tot fietser en van vakantieganger tot zakenreiziger. Belangrijk is dat je te allen tijde weet wie jouw doelgroep is. Organiseer je bijvoorbeeld een muziekfestival, dan bereik je jouw doelgroep door te targetten op locatie en muziekgenre. Op deze manier bereik je precies jouw doelgroep, dus jouw publiek voor het evenement. Zijn jouw doelgroep studenten uit bijvoorbeeld Amsterdam? Dan zijn leeftijd, locatie en genre jouw doelgroep en kun je hierop inzetten.

Spotify voor branding

Wil je meer zijn of worden dan alleen een product of een dienst? Branding via bijvoorbeeld Spotify zorgt ervoor dat jij je onderscheidt van de concurrentie. Laat zien dat jouw merk of bedrijf onderscheidend en uniek is bij jouw doelgroep. Creëer met adverteren via Spotify dat er veel meer achter jouw bedrijf schuil gaat en laat dit weten. Hiermee zorg je voor betere herkenbaarheid, imago-versterking en een zekere binding naar jouw bedrijf.

Wil je echt alles weten over adverteren via Spotify?

Onze social specialisten helpen jou graag met alle vormen van online adverteren en ook met het adverteren via Spotify. Zij hebben graag persoonlijk contact, hetzij telefonisch maar ook video-bellend voorzien zij jou van een goed advies. Zij zijn op werkdagen van 09:00 tot 21:00 uur bereikbaar. Ons contactformulier is 24/7 beschikbaar voor alle vragen.