Uw campagne succesvol uitbesteed omdat InfoTrade alleen maar AdWords doet!
  • Raet
  • Dununba
  • LeaseTrader
  • Prive
  • Footballplus
  • Hullshof
  • Vlieger
  • Eurosolar
  • Multizaag
  • Raad voor Rechtsbijstand
  • Reed Business event
  • Tafelzeil Online
  • Buffalo
  • Startofferte

25 Google AdWords tips

Als u uw Google AdWords campagnes wilt beheren dient u zeer gestructureerd en gericht te werk te gaan. U wilt in deze financieel onstuimige tijd immers niet onnodig veel voor uw advertenties betalen. AdWords is een ideaal advertentieplatform, omdat u alleen betaald voor de daadwerkelijk behaalde clicks naar uw website. Hieronder vindt u 25 tips die u een goede start geven of wellicht een nieuw perspectief op uw lopende AdWords campagnes bieden.

Als u vragen heeft over specifieke AdWords termen kunt u ook onze verklarende woordenlijst raadplegen. U vindt daarin de meest gebruikte en belangrijkste termen voor AdWords en zoekmachinemarketing.


Inhoudsopgave

  • Tip 1:   Start met hogere max. CPC's
  • Tip 2:   Probeer een top 3 positie te bereiken
  • Tip 3:   Gebruik meerdere zoekwoordtypen
  • Tip 4:   Gebruik meerdere zoekwoordvarianten
  • Tip 5:   Gebruik uitsluitingswoorden
  • Tip 6:   Onderbreek onrendabele zoekwoorden
  • Tip 7:   Gebruik keyword insertion
  • Tip 8:   Laat uw zoekwoorden goed aansluiten op uw
                    advertentietekst
  • Tip 9:   Gebruik concrete advertentieteksten
  • Tip 10: Gebruik meer dan één advertentievariant
  • Tip 11: Laat uw advertentievarianten rouleren
  • Tip 12: Gebruik hoofdletters in uw advertentie
  • Tip 13: Gebruik speciale karakters in uw advertentie
  • Tip 14: Maak de zichtbare URL relevanter
  • Tip 15: Maak specifieke bestemmingspagina's aan
  • Tip 16: Gebruik Google Analytics
  • Tip 17: Gebruik conversiemeting
  • Tip 18: Gebruik een logische structuur in uw AdWords account
  • Tip 19: Gebruik aparte advertentiegroepen voor het
                    inhoudsnetwerk
  • Tip 20: Controleer het rendement van het inhoudsnetwerk
  • Tip 21: Target op het juiste land en de juiste taal
  • Tip 22: Gebruik regio-targeting
  • Tip 23: Gebruik advertentieplanning
  • Tip 24: Speel in op de op de actualiteit
  • Tip 25: Gebruik AdWords Editor

     

    Tip 1: Start met hogere max. CPC's

    U kunt het beste een nieuwe AdWords account of campagne starten met hogere max. CPC's dan u nodig denkt te hebben. U zult dan nooit méér per klik betalen dan u heeft opgegeven, maar uw advertenties zullen zeer waarschijnlijk direct al hogere posities innemen. Als uw advertenties op hoge posities staan, zult u meer klikken ontvangen en dus een hogere CTR krijgen. Een hoge CTR is gunstig voor de Quality Score die Google aan uw gehele AdWords account toekent. Als die Quality Score eenmaal hoog is kunt u alsnog optimaliseren door de max. CPC's te verlagen, maar u behoudt dan wel uw hoge posities.

     

    -- Naar de inhoudsopgave --

     

    Tip 2: Probeer een top 3 positie te bereiken

    Probeer uw advertenties liefst op positie 1, 2 of 3 te vertonen, want deze drie posities genereren de meeste clicks. Daarnaast staan advertenties op deze posities soms boven de organische zoekresultaten i.p.v. rechts, waardoor ze nog meer opvallen. Let op: voor sommige (duurdere) producten of diensten (bijvoorbeeld trainingen) bekijken potentiële klanten ook de advertenties op lagere posities. U hoeft zich in zo'n geval minder op de top 3 te richten. Het bovenstaande geldt ook voor de organische zoekresultaten; die worden bovenaan de eerste pagina ook vaker aangeklikt dan op de tweede pagina.

     

    -- Naar de inhoudsopgave --

     

    Tip 3: Gebruik meerdere zoekwoordtypen

    Gebruik in uw lijst met zoekwoorden zowel brede, zinsdeel als exacte zoekwoordtypen. Zo bent u altijd verzekerd van een vertoning die wordt gegenereerd door een zoekwoord dat zo dicht mogelijk bij de zoekopdracht van de gebruiker ligt en dus de grootste kans op een click heeft. U zult zien dat over het algemeen de gem. CPC van brede zoekwoorden het laagst is en dat de gem. CTR van exacte zoekwoorden het hoogst is. Bij het optimaliseren kunt u vervolgens gericht aparte typen van hetzelfde zoekwoord onderbreken indien die niet rendabel zijn (bijvoorbeeld een te lage CTR of een te hoge CPC). Zinsdeel zoekwoorden kunnen als volgt in uw lijst worden opgenomen: "zoekwoord". En exacte zoekwoorden als volgt: [zoekwoord].

     

    -- Naar de inhoudsopgave --

     

    Tip 4: Gebruik meerdere zoekwoordvarianten

    Gebruik in uw lijst met zoekwoorden ook varianten van vooral uw belangrijkste zoekwoorden. U kunt daarbij denken aan spelfouten, meervoudsvormen, wel of geen koppelteken, etc. Als u het brede zoekwoord gele mountainbike in uw lijst heeft staan wordt uw advertentie ook vertoond bij de zoekopdracht gele mountainbikes. Als u ook die meervoudsvorm in uw lijst heeft staan, wordt uw advertentie op een hogere positie vertoond, want hij sluit dan beter aan op de zoekopdracht. Ditzelfde gaat ook op voor verkeerd gespelde zoekopdrachten zoals laptopp i.p.v. laptop en de drie zoekwoordvarianten balie-werk, balie werk en baliewerk. Let op: als u alleen zinsdeel of exacte zoekwoorden gebruikt worden uw advertenties niet vertoond bij een zoekopdracht die een niet door u opgenomen spelfout, meervoudsvorm, etc. bevat.

     

    -- Naar de inhoudsopgave --

     

    Tip 5: Gebruik uitsluitingswoorden

    U kunt in uw lijst met zoekwoorden ook woorden opnemen waar uw advertenties niet op vertoond dienen te worden. U kunt dan denken aan bijvoorbeeld een merk of dienst die u niet levert. U kunt zo voorkomen dat uw advertenties onnodig worden vertoond en vervolgens niet worden aangeklikt, wat uw CTR verlaagd, en u kunt voorkomen dat er wel op wordt geklikt, maar dat die betaalde bezoeker u niets oplevert. U kunt zelfs een uitsluitingswoord opnemen die net als uw andere zoekwoorden uit twee woorden bestaat. Uw advertenties worden dan niet vertoond als een zoekopdracht beide woorden bevat. Uitsluitingswoorden kunnen als volgt in uw lijst worden opgenomen:
    -review of -gratis proefmonster.

     

    -- Naar de inhoudsopgave --

     

    Tip 6: Onderbreek onrendabele zoekwoorden

    Zoekwoorden die een gem. CTR van minder dan 3,00% hebben, kunt u het beste onderbreken. Ze presteren dan niet goed genoeg en leveren relatief te weinig clicks op. Deze lage gem. CTR kan ook de gem. CTR van de gehele advertentiegroep, campagne en account naar beneden halen. En dat is vervolgens weer nadelig voor de Quality Score van uw AdWords account. Andere oplossingen zijn het nog specifieker maken van uw zoekwoorden en het opnemen van extra zoekwoordtypen en zoekwoordvarianten die hopelijk een hogere gem. CTR hebben. U kunt ook een hogere max. CPC gebruiken om de positie van de advertenties en dus ook de kans op klikken te verhogen. Let op: als u in een zeer concurrerende markt adverteert en u de max. CPC's niet kunt verhogen, kunt u uiteraard ook genoegen nemen met een lagere gem. CTR. Het belangrijkste is dat een zoekwoord u (kwalitatieve) bezoekers op uw website oplevert.

     

    -- Naar de inhoudsopgave --

     

    Tip 7: Gebruik keyword insertion

    U kunt er met 'keyword insertion' voor zorgen dat de tekst en/of koptekst van uw advertenties dynamisch is. Als een gebruiker een zoekopdracht doet die ook in uw lijst met zoekwoorden staat, kunnen die woorden automatisch worden opgenomen in de tekst en/of koptekst van uw advertentie. Vooral bij gebruik in de koptekst zorgt dat voor een persoonlijkere een aansprekendere advertentie voor de gebruiker, waardoor de kans op een klik veel groter wordt.

     

    -- Naar de inhoudsopgave --

     

    Tip 8: Laat uw zoekwoorden goed aansluiten op uw advertentietekst

    U kunt er het beste voor zorgen dat de zoekwoorden in uw lijsten goed aansluiten bij de teksten van uw advertenties en bij de teksten op uw bestemmingspagina's. Hiervoor kunt u gebruik maken van aparte advertentiegroepen per onderwerp of product. Deze advertentiegroepen bevatten vervolgens bij dat onderwerp of product passende teksten en ze linken door naar een bestemmingspagina die speciaal voor dat onderwerp of product is gemaakt. Als dit allemaal goed op elkaar aansluit wordt de kans op een klik en vervolgens op een conversie een stuk hoger. U levert namelijk precies die informatie waar de gebruiker naar op zoek is.

     

    -- Naar de inhoudsopgave --

     

    Tip 9: Gebruik concrete advertentieteksten

    Probeer zo concreet mogelijke advertentieteksten te gebruiken. U dient immers in een zeer korte tijd een potentiële klant zo ver te krijgen dat hij op UW advertentie klikt en niet op die van uw concurrenten. U kunt hiervoor bijvoorbeeld een scherpe (tijdelijke) aanbieding in de advertentie opnemen, maar pas op dat uw concurrenten dit niet ook gaan doen met een nog scherpere aanbieding. In dat geval kunt u beter de goede en onderscheidende kwaliteiten van uw product of dienst benadrukken. Een voorbeeld van een concrete advertentie is: "Goedkope boeken? Alleen deze week 3 halen en 2 betalen bij Bol.com!".

     

    -- Naar de inhoudsopgave --

     

    Tip 10: Gebruik meer dan één advertentievariant

    U kunt per advertentiegroep meerdere advertenties aanmaken. Elk van deze varianten kunt u een eigen tekst en koptekst geven. Door meerdere advertenties binnen één advertentiegroep te gebruiken kunt u precies zien welke toon, aanbieding of koptekst de meeste klikken en het beste rendement oplevert. Daarnaast kunt u op elke moment een specifieke advertentie onderbreken of weer hervatten.

     

    -- Naar de inhoudsopgave --

     

    Tip 11: Laat uw advertentievarianten rouleren

    Als u het verschil in het gebruik en rendement van uw advertentievarianten wilt testen kunt u binnen AdWords aangeven dat ze moeten rouleren. Standaard toont Google na verloop van tijd alleen nog de beste presterende variant, wat u belemmert bij het testen van een nieuwe variant. U kunt op elk moment tussen deze twee instellingen wisselen als u klaar bent met uw test.

     

    -- Naar de inhoudsopgave --

     

    Tip 12: Gebruik hoofdletters in uw advertentie

    Om uw advertentie meer op te laten vallen tussen uw concurrenten en om meer nadruk te leggen op de belangrijkste informatie, kunt u er voor kiezen om hoofdletters te gebruiken voor de eerste letter van zelfstandig naamwoorden of belangrijke woorden. Let op: Google keurt advertenties af die woorden met alleen maar hoofdletters bevatten of met een meer dan noodzakelijk aantal hoofdletters. Hij zal dan niet worden vertoond, totdat u hem heeft aangepast.

     

    -- Naar de inhoudsopgave --

     

    Tip 13: Gebruik speciale karakters in uw advertentie

    Om uw advertentie meer op te laten vallen tussen uw concurrenten en om meer nadruk te leggen op de belangrijkste informatie, kunt u er ook voor kiezen om speciale karakters te gebruiken. Voorbeelden hiervan zijn: een vraagteken achter de koptekst, een uitroepteken achteraan de tweede tekstregel of een zin zoals "Bespaar duizenden €'s!". Let op: Google keurt advertenties af met een meer dan noodzakelijk aantal speciale karakters. Hij zal dan niet worden vertoond, totdat u hem heeft aangepast.

     

    -- Naar de inhoudsopgave --

     

    Tip 14: Maak de zichtbare URL relevanter

    Onderaan uw advertenties staat altijd een zichtbare URL, de domeinnaam van uw website. Deze URL kunt u relevanter maken voor een gebruiker door ook daar een zoekwoord aan toe te voegen. De kans op een klik wordt dan wederom groter. U kunt denken aan een zichtbare URL zoals bijvoorbeeld "www.InfoTrade.nl/AdWords".

     

    -- Naar de inhoudsopgave --

     

    Tip 15: Maak specifieke bestemmingspagina's aan

    Voor elk van uw advertenties dient u aan te geven waar de gebruiker naartoe wordt verwezen na een klik op de advertentie. U kunt er uiteraard voor kiezen om hier standaard uw homepage op te geven, maar dat levert u geen maximaal rendement en/of een maximaal aantal conversies op. Gebruikers moeten dan namelijk nogmaals op zoek gaan naar hetgeen ze in de zoekmachine van Google zochten. Het is aan te bevelen om voor al uw advertentiegroepen een speciale bestemmingspagina te maken die direct aansluit op de advertenties in die advertentiegroep. Als een gebruiker op zoek is naar een gele mountainbike en hij klikt op een advertentie die daar op is gericht, wil hij ook direct op een pagina met (liefst alleen) gele fietsen komen. Als u een duidelijke call to action op deze pagina plaatst, is de kans groot dat de bezoeker een klant wordt. Ditzelfde gaat ook op voor het aanvragen van een offerte via een formulier op uw website. Bestemmingspagina's maken vaak gebruik van de 'AIDA-methode', oftewel: Attention, Interest, Desire, Action. Deze methode levert goed gestructureerde informatie op die de gebruiker stuurt naar de door u gewenste conversie.

     

    -- Naar de inhoudsopgave --

     

    Tip 16: Gebruik Google Analytics

    Wij raden het gebruik van de gratis websitestatistieken van Google Analytics ten zeerste aan. U kunt hiermee namelijk precies zien wat de kwaliteit van het bezoek op uw website is. U vindt hiermee antwoord op vragen zoals: "Hoe lang blijven mensen op mijn bestemmingspagina's?", "Verlaten ze direct daarna mijn website weer?" en "Wat levert het bezoek via AdWords mij werkelijk op?". De belangrijkste elementen waar u in Analytics op dient te letten zijn: het weigeringspercentage, de gemiddelde tijd op uw website en de behaalde doelen.

     

    -- Naar de inhoudsopgave --

     

    Tip 17: Gebruik conversiemeting

    Wij raden het gebruik van conversiemeting ten zeerste aan. U kunt hiermee namelijk precies zien welke zoekwoorden, advertentiegroepen en campagnes u de meeste aankopen in uw webshop of offerteaanvragen opleveren. Daarnaast kunt u ook zien of de gemiddelde kosten per conversie niet hoger is dan de winst op die aankoop. U dient immers meer met AdWords te verdienen, dan u er insteekt. U kunt uw campagnes ook automatisch door Google laten optimaliseren met de Conversion Optimizer. U hoeft dan alleen maar een max. CPA (de maximum kosten per conversie) op te geven en Google zorgt er voor dat u per conversie nooit meer dan dat maximum betaald. Als u de Conversion Optimizer gebruikt hoeft u niet meer op CPC-basis te bieden en optimaliseren. Let op: per 9 februari 2009 dient u ten minste 30 conversies te hebben gegenereerd in de afgelopen 30 dagen, voordat u de Conversion Optimizer kunt activeren.

     

    -- Naar de inhoudsopgave --

     

    Tip 18: Gebruik een logische structuur in uw AdWords account

    Een AdWords account kan al snel onoverzichtelijk worden met meerdere campagnes, onderliggende advertentiegroepen, lijsten met zoekwoorden en advertentievarianten. Wij adviseren dan ook om uw account vanaf de start een logische structuur te geven. U kunt bijvoorbeeld campagnes aanmaken voor de landen waar u zich op richt en onderliggende advertentiegroepen voor elk van uw producten. U kunt er ook voor kiezen om campagnes voor elk van uw producten te maken en onderliggende advertentiegroepen per merk of voor gerelateerde tijdelijke acties. U kunt zo gemakkelijker lijsten met gerelateerde zoekwoorden maken, gerichtere advertenties maken en gemakkelijk zien welke product de meeste clicks en/of het beste rendement heeft.

     

    -- Naar de inhoudsopgave --

     

    Tip 19: Gebruik aparte advertentiegroepen voor het inhoudsnetwerk

    U kunt naast het zoeknetwerk van Google ook adverteren op het inhoudsnetwerk. Gezien de werking en het rendement van deze twee netwerken sterk verschilt kunt u er voor kiezen om aparte advertentiegroepen aan te maken die alleen op het inhoudsnetwerk zijn gericht. U kunt de resultaten van de twee netwerken dan nog duidelijker vergelijken, u kunt speciale advertentieteksten schrijven voor gebruikers die niet actief op zoek zijn naar uw producten, u kunt andere/bredere zoekwoorden opnemen en u kunt specifieke posities (websites) opgegeven waar uw advertenties vertoond dienen te worden.

     

    -- Naar de inhoudsopgave --

     

    Tip 20: Controleer het rendement van het inhoudsnetwerk

    Gezien de werking en het rendement van het inhoudsnetwerk zo verschilt van het zoeknetwerk, dient u er goed op te letten of dit netwerk wel geschikt is voor uw producten of diensten. Op het inhoudsnetwerk behaalt u over het algemeen vele malen meer vertoningen, maar relatief gezien veel minder klikken. De gem. CTR is hier dan ook zeer laag. Gezien de gem. CPC meestal lager is dan op het zoeknetwerk kan het lucratief voor u zijn, maar die lage gem. CTR kan de Quality Score van uw gehele account verslechteren als u hier niet op let. U kunt het beste aparte advertentiegroepen aanmaken voor het inhoudsnetwerk en/of aparte max. CPC's voor het inhoudsnetwerk opgeven die 1/2 of 2/3 lager liggen dan uw max. CPC's voor het zoeknetwerk. U kunt de kwaliteit van het bezoek via het inhoudsnetwerk ook goed in de gaten houden via de gratis websitestatistieken van Google Analytics.

     

    -- Naar de inhoudsopgave --

     

    Tip 21: Target op het juiste land en de juiste taal

    Het is in AdWords mogelijk om uw advertenties op elke apart land en elke aparte taal te targeten of op de gehele wereld. U kunt hier het beste alleen kiezen voor Nederland en de Nederlandse taal, tenzij uw bedrijf zich op meerdere landen of taalgebieden richt. In dat laatste geval kunt u het beste aparte campagnes aanmaken per land of taal, zodat u hiervoor eigen zoekwoorden en eigen advertentieteksten kunt gebruiken. Uw advertenties lopen op deze manier geen risico om vertoond te worden bij een gebruiker die u niet wilt bereiken.

     

    -- Naar de inhoudsopgave --

     

    Tip 22: Gebruik regio-targeting

    U kunt er voor kiezen om aan regio-targeting te doen. Dit houdt in dat uw advertenties alleen worden vertoond aan gebruikers die zich bevinden binnen een straal van bijvoorbeeld 50 km. rond uw bedrijf. Dit is handig als uw AdWords budget ontoereikend is om gedurende de gehele dag advertenties te vertonen of omdat u uw diensten alleen in een specifiek gebied aanbied (bijvoorbeeld thuiszorg). Let op: Google kijkt hiervoor naar de IP-adressen van gebruikers. Als u alleen op de stad Haarlem target, maar een gebruiker heeft een provider in Amsterdam, dan zal hij uw advertenties alsnog niet kunnen zien. Het kan dan raadzaam zijn om uw de door u aangegeven regio iets groter te maken.

     

    -- Naar de inhoudsopgave --

     

    Tip 23: Gebruik advertentieplanning

    U kunt er voor kiezen om aan advertentieplanning te doen. Dit houdt in dat u voor elke dag en elke uur op kunt geven of uw advertenties dan vertoond dienen te worden, bijvoorbeeld alleen tijdens kantooruren. Dit is handig als uw AdWords budget ontoereikend is om gedurende de gehele dag advertenties te vertonen of omdat u uw diensten alleen aanbied aan de zakelijke markt en uw advertenties dus niet 's avonds en in het weekend vertoond dienen te worden.

     

    -- Naar de inhoudsopgave --

     

    Tip 24: Speel in op de op de actualiteit

    Probeer met uw zoekwoorden en uw advertenties in te spelen op de actualiteit van uw bedrijf. U kunt bijvoorbeeld speciale advertenties aanmaken voor tijdelijke acties of u kunt inspelen op de kredietcrisis als uw bedrijf daar mee te maken heeft (u adviseert bijvoorbeeld over tijdelijke arbeidscontracten). In het eerste geval kunt u zeer flexibel kortingsacties promoten en in het tweede geval kunt u inspelen op het zoekgedrag van gebruikers/potentiële klanten.

     

    -- Naar de inhoudsopgave --

     

    Tip 25: Gebruik AdWords Editor

    Met behulp van de AdWords Editor kunt u offline al uw campagnes, advertentiegroepen, advertenties en zoekwoorden aanmaken en wijzigen. Als u klaar bent kunt u vervolgens alles in één keer uploaden. Daarnaast kunt u met dit programma ook back-ups maken van uw AdWords account. Het programma is gratis te downloaden van de website van Google.

     

    -- Naar de inhoudsopgave --


    Meer weten?

    Heeft u vragen over bijvoorbeeld één van onze diensten, neemt u dan gerust contact met ons op. U kunt natuurlijk ook uw gegevens en eventuele vraag achterlaten in het onderstaande formulier. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

  • /
    *
    *

    Opmerkingen:

    Velden met een * zijn verplicht


     




    Vraag een gratis review van uw Google AdWords campagnes aan.

    Waarom InfoTrade?

    ✔ Volledige AdWords specialisatie
    ✔ Transparant en eerlijk
    ✔ Ervaring sinds 2004
    ✔ Ervaring met Internationale AdWords campagnes

    Nieuws

    Kijk op onze blog voor de laatste nieuwtjes omtrent Google AdWords of volg ons op onderstaande social media.